Kan de groote van en zwart gat bepaald worden?

Een zwart gat is niet zichtbaar. Is het desondanks mogelijk, waarschijnlijk indirect , om de grootte te bepalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Jazeker!
Alle massa in een zwart gat zit in een oneindig klein punt, de grootte daarvan is dus (nadert tot) 0.

De omtrek van een zwart gat wordt meestal gezien als de grens waarbinnen licht niet meer kan ontsnappen. Als je de aantrekkingskracht van een bepaald zwart gat weet, kan je uitrekenen waar die grens ligt.

Als je het wat uitgebreider wil weten kan ik je het boek 'zwarte gaten' van Isaac Asimov aanraden. Is een SF-auteur, dus leest brij makkelijk weg, maar is in dit geval alleen S, geen F.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet fout, maar of het goed is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wat kort door de bocht, had geen zin om meer te tiepen op mijn telefoon :)

Andere antwoorden (1)

De grootte van een zwart gat kan bepaald worden door eerst de massa te bepalen en daarna de straal uit te rekenen.
De massa kan bepaald worden door te kijken naar objecten die er in een baan omheen bewegen. Vervolgens kan de grootte, d.w.z. de straal van de waarnemingshorizon, daaruit berekend worden met de formule R = 2GM/c².
In de buurt van het zwarte gat in het centrum van de Melkweg zijn gedurende 16 jaar de posities van 28 sterren gemeten. Er is een filmpje van gemaakt waarin we sterren rondom een niet zichtbaar object zien bewegen. Uit die beweging volgt dat zich daar een zwart gat met een massa van 4 miljoen zonsmassa's bevindt. Volgens bovenstaande formule is de straal van de waarnemingshorizon dan 11,8 miljoen kilometer.
WimNobel