Er wordt wel eens beweerd dat er meer sterren in het heelal zijn dan zandkorrels op de Aarde. Maar zou dat dan ook echt zo kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Een diepgravende uitleg van een van de meest bekende theoretische natuurkundigen. David Deutsch. \lezing in het \Engels. Topklasse:

http://www.ted.com/talks/david_deutsch_on_our_place_in_the_cosmos.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat is echt waar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn ongeveer 10 miljard sterren in een gemiddeld sterrenstelsel. Daarvan zijn er ongeveer 10 miljard in het universum.

Dus er zijn zo'n 100 miljard miljard (10^20) sterren in het universum.

Toegevoegd na 4 uur:
Vergeten te vermelden: Het aantal zandkorrels op aarde is ruwweg (minder dan, zie ook Pieter Veenstra) 10^19
13 jaar geleden
Er zijn ongeveer 7,5 x 10^18 korrels zand op deze aarde. Dat kun je ruwweg berekenen, zie onderaan.

In onze melkweg zijn er tussen de 2 x 10^11 and 6 x 10^11 sterren. Dus dat is niet genoeg.

Met de hubble telescoop kunnen zo'n 8 x 10^10 sterrenstelsels waarnemen.

Als de melkweg een gemiddeld sterrenstelsel is dan hebben we in het minste geval 2 x 10^11 x 8 x 10^10 = 16 x 10^21 sterren.

Dat zijn er een stuk meer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaah, wetenschap! +
rose
13 jaar geleden
Blijkbaar had ik meer formuletjes moeten neerzetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nouja, ik hoop niet dat ik alleen daardoor + jes krijgt. Zulke ingewikkelde materie is het nou ook weer niet. De enige reden dat ik reageerde omdat ik vond dat jouw antwoord onvolledig was. Je zou in ieder geval aan kunnen geven tussen welke 2 waarden je vergelijkt. Als de vraag nou zou zijn :'Wat is groter A of B?'.
En jij geef dan als antwoord A is heeeeeeeeeeeeeel groot.
Dan weet ik het eigenlijk nog niet. Magoed ik wist wel dat je gelijk had, vandaar dat ik toch je al een + had gegeven.
rose
13 jaar geleden
Ik zag het, ik was vergeten het aantal zandkorrels te vermelden. Zand erover...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het zand liggen hangt als los zand aan elkaar. Je kunt je kop in het zand steken, maar iemand zand in de ogen strooien als je op het zand zit, dan kan de tijd als zand door je handen lopen. In het zand schrijven betekend echter niet dat je op zand bouwt. Gewoon in het zand bijten, want ontelbaar als het zand der zee wordt niet meer geteld als het zand onder jouw voeten. Pffoeh.. hebben ze we nu allemaal gehad :D
Ik herroep mij op dit eerder genoemde antwoord:

"Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit waar is. Het heelal is niet alleen groot, het zit ook nog vol met sterren.

Even ter illustratie:
Het Hubble Ultra Deep Field, waar hieronder naar gelinkt wordt (helaas geen NL pagina), beslaat een ontzettend klein gedeelte van de nachtelijke hemel. Zoals er staat, het is ongeveer vergelijkbaar met de grootte van een stuk papier van 1 mm², op 1 meter afstand. Deze foto is genomen van een stuk hemel waar geen voorgrondsterren staan. De telescoop is hiervoor 3 á 4 maanden een kant op gericht, om zoveel mogelijk licht te verzamelen.

Deze foto is gevuld met zo’n 10.000 sterrenstelsels. Elk lichtpuntje dat je ziet bestaat zelf weer uit miljarden sterren. En dat is in slechts zo’n klein stukje - lege - nachtelijke hemel.

Nu heb ik nooit een schatting gemaakt (of gezien) van hoeveel zandkorrels er op aarde zijn. Maar als er meer zijn dan sterren in alleen die foto, dan ben ik al heel verbaasd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is waar, maar neemt het met een korrel...
Eigenlijk wordt het alleen gezegd en geschreven om U een menselijk beeld te geven van de immense cosmos.
En dan gaat het om een raming vandaag de dag .... er zijn er waarschijnlijk nog meer.
Vergeet niet dat men 80 jaar geleden een raming maakte van wel zeker 10 miljoen sterren.