een zwart gat kan uiteindelijk vergaan maar wat gebeurt er met da objecten dan deze heeft opgezogen ? deze zouden tog onmogenlijk in niets vergaan ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tijdens een hevig onweer is er een enorme bliksemflits direct gevolg door een oer harde knal. Daar weer direct op volgend plenst er een enorme hoeveelheid materie neer en vult kieren en gaten van de aarde. Als de wolken zijn opentrokken schijnt de zon. De gevallen materie in de vorm van regen stroomt in beken van de bergen, vormt rivieren en die monden in zee (het zwarte gat) uit. De brandende zon doet de zee geleidelijk aan verdampen die damp stijgt op en vormt weer wolken. Die pakken samen tot een onweersbui etc.etc. De kringloop is rond. De geboorte van een ster tot super nova en zwart gat en diens verdamping in eenvoudige bewoordingen weergegeven. In mijn opinie is de ophoping van 'zwarte materie' een broeierige toestand die tot een soort hooibroei leidt maar niet komt tot een uitslaande brand, slecht een spiraalltje blacksmog onttrekt zich aan het zwarte gat en mengt zich weer met het universum.

Antwoorden (1)

Een zwart gat "vergaat" door Hawking-straling uit te zenden. Deze Hawking-straling bevat / is energie. Aangezien massa en energie hetzelfde zijn, betekent het uitzenden van energie dat het zwarte gat massa verliest. Door het voortdurende massaverlies zal het zwarte gat uiteindelijk geheel "verdampen" - al duurt dat meestal veel, veel langer dan de huidige leeftijd van het universum.

De "opgezogen" (een zwart gat zuigt niet, maar goed) voorwerpen worden al tijdens hun val naar het zwarte gat uiteengerukt tot losse atomen, of zelfs tot subatomaire deeltjes. Je kunt dan dus niet meer van 'voorwerpen' spreken, het gaat alleen nog om de massa. Die massa gaat deel uitmaken van het zwarte gat.

Nadat het zwarte gat uiteindelijk is 'verdampt' zal die massa geheel zijn omgezet in Hawkingstraling die het universum doorkruist.

Cryofiel
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Mijn antwoord heb ik zelf verplaatst naar reactie. Dit omdat het bijna hetzelfde is, 3 minuten na cryofiel. Toch in andere woorden, daarom kan het mogelijk toch iets toevoegen.

Enkel materie die dicht genoeg bij het zwart komt, valt erin. Datgenen dat in een zwart gat komt, zal samengebald worden tot een volume dat vele miljoenen maken kleiner is dan het oorspronkelijke formaat.
Van de "oorspronkelijke objecten" is slechts een minuscuul klopje materie over. We weten niet zeker hoe een zwart gat zal "vergaan" , maar er is wel een idee over. Het idee is dat een zwart gat traagjes massa verliest als gevolg van een een effect dat men ‘Hawking straling’ gebeurt. Dat gebeurt nog veel trager dan de vorming van het zwarte gat. Hoe groter het zwarte gat, hoe trager het evaporeert. Je spreekt dus van een tijdschaal die talrijke tientallen order van grootte langer dan het heelal oud is.
De " oorspronkelijke objecten" ( nu minuscule klompjes materie ) verliezen hun massa mee, met het verlies van de massa van het zwarte gat. Bronnen:
astronomie.nl/#!/actueel/sterrenkunde-in-de-media/...
Castle
8 jaar geleden
+ goed gegeven antwoord.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Hawkingstraling volgt uit de nu bekende natuurwetten. We weten echter ook dat er problemen zijn met die natuurwetten, omdat ze in extreme omstandigheden niet met elkaar te rijmen zijn. Dus: volgens onze huidige kennis zou Hawkingstraling moeten bestaan. Onze huidige kennis zegt echter ook dat onze huidige kennis op z'n minst incompleet, en waarschijnlijk zelfs deels onjuist is.
Antoni
8 jaar geleden
@Erna55, welke bron hoort er precies bij je reactie? Dat is nu niet meer (goed) te zien.
WimNobel
8 jaar geleden
"Die massa gaat deel uitmaken van het zwarte gat." Zeer juist! Sterker nog: er kan op geen enkele manier onderscheid gemaakt worden tussen de "oorspronkelijke" en de "later toegevoegde" materie in het zwarte gat.
Erna55
8 jaar geleden
@Antoni :
http://www.astronomie.nl/#!/actueel/sterrenkunde-in-de-media/_detail/gli/het-einde-van-het-zwarte-gat/