Waarom weten wetenschappers nog zo weinig over planeten van sterren die we vanaf de aarde kunnen zie?

Er worden steeds meer exoplaneten ontdekt, maar weinig daarvan zou je kunnen zien met een telescoop. Waarom worden de dicht bijzijnde zonnestelsels niet onderzocht.

tinus1969
De dichtstbijzijnde sterrenstelsels zijn onderzocht en daar zijn ook planeten gevonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Proxima_Centauri_b
Griffin
Weinig is hier een relatief begrip...
crispy
Exoplaneten zijn niet zichtbaar (omdat ze geen licht geven), alleen indirect waarneembaar. Het klopt dus niet dat je ze met een telescoop zou kunnen zien.
En wt zou je er van willen weten? De wetenschappers weten nog niet eens een fractie van wat ze willen weten over de planeten in ons eigen zonnestelsel, we zijn nog maar 'net begonnen' met onderzoek.
LeonardN
@crispy Ik denk dat wat jij zegt eigenlijk de sleutel is. Voor mij is het juist vrij lastig te begrijpen dat wetenschappers iets kunnen zeggen over planeten die ze niet kunnen zien.
@LeonardN
Wat de wetenschappers zeggen is dus ook puur speculatie. Enerzijds gebaseerd op exacte wetenschappen, anderzijds op "wishfull thinking".
@elder161
"Wishful thinking" ???
Dat is een flinke veeg uit de pan. Kun je diue bewering ook onderbouwen ?
@Ozewiezewozewie...
Ik heb lang genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan en daarbij dus ook conclusies uit publicaties onderzocht op reproduceerbaarheid. In mijn vakgebied kwamen de beste onderzoeken uit Rusland en Japan (Technische microbiologie) en uit de UK en Canada (Biochemie). De slechtste onderzoeken waren vaak Amerikaans en gebaseerd op theorieën die niet te staven waren met de experimenten. Juist daar komt men veel publicaties (heel vaak herhaald in allerlei samenvattingen) tegen die laten zien dat de naam van de onderzoeker belangrijker is dan de waarheid. Er werd vaak naar een antwoord toegewerkt met als conclusie, dat de theorie klopte. NIET dus. Wishfull thinking dus wél.

Veel en weinig zijn relatieve begrippen. De wetenschappers weten heel veel over de sterrenstelsels, zonnestelsels en planeten. De astronomie maakt gebruik van meetinstrumenten en zijn dus afhankelijk van de mogelijkheden en dus ook beperkingen van die instrumenten. Een telescoop is tegenwoordig niet alleen nog een grote verrekijker. Met de verrekijker zie je niet veel meer dan ons eigen zonnestelsel met planeten en heel veel sterren van de Melkweg. Wil je meer "zien", dan ben je afhankelijk van de radiotelescopen. Die meten dus radiogolven die op speciale wijze worden geanalyseerd. Verder kan men aan de hand van spectra elementen herkennen in andere stelsels. Op grond daarvan wordt dan gespeculeerd op de "mogelijkheid van leven" en het bestaan van exoplaneten.
Al de meetinstrumenten verder worden geavanceerd zal men ook weer meer te ween komen.
LAATSTE MOET ZIJN:
Als de meetinstrumenten verder worden geavanceerd zal men ook weer meer te weten komen.
Toegevoegd op 23 juli 2020 10:46: tekst
We weten nog maar kort van het bestaan van exoplaneten.
In 1995 werd de eerste exoplaneet ontdekt rondom een normale ster door de Zwitserse astronoom Michel Mayor en dit in het sterrenbeeld Pegasus.

De aarde draait om de zon door de aantrekkingskracht van de zon. Maar dat werkt 2 kanten op; ook de aarde trekt aan de zon. De zon gaat daardoor een beetje wiebelen op haar positie. Dat proces speelt zich ook zo af tussen de exoplaneten en hun ster. Dat wiebelen van die sterren kunnen we meten.
Daarnaast, wanneer een planeet vanuit de aarde gezien voor zijn ster doorschuift, dan houdt hij een beetje van het licht van die ster tegen. Dat dipje in het licht kunnen we ook meten.

Op die manieren vinden we exoplaneten. Een pobleem is wel dat kleine planeten, of planeten die ver weg staan van hun ster erg moeilijk te vinden zijn omdat ze hun ster maar heel langzaam laten wiebelen, of slechts heel zelden voor hun ster langs trekken.

Om te zoeken hoeven we ons niet per-sé op 1 ster te richten. Er worden foto's gebruikt waar in 1x veel sterren op staan. Daardoor vinden we ook exoplanten die ver weg staan.

En omdat er nu eenmaal meer sterren ver weg staan dan dichtbij vinden we ook meer exoplanten ver weg. Dit is een belangrijk punt.

Planeten die dichterbij staan krijgen vervolgens vaak wel meer speciale aandacht. Zo wordt b.v. hun atmosfeer gemeten om te kijken of die er is en welke gassen ze uit bestaan. Dit is echter een intensieve en moeilijke klus. Het vinden van een planeet is relatief (!) veel makkelijker dan het onderzoeken ervan. Als je bedenkt dat we pas enige 10-tallen jaren geldeden de eerste ontdekt hebben, dan is het best knap wat we tegenwoordig al wél weten.
LeonardN
"We weten nog maar kort van het bestaan van exoplaneten.
In 1995" Hoe was dat dan voor die tijd in jouw ogen? Ik kan het mis hebben, maar ik heb nooit het idee gehad dat er geen andere planeten waren dan degene in ons planetenstelsel. Was voor die tijd, dus voor 1992/1995 het echt een hypothese dat er andere planeten zouden kunnen zijn buiten de onze?
Ik heb het idee dat al ver voor die tijd zodanig stellig werd aangenomen dat er andere planetenstelsels zouden zijn dat er eigenlijk weinig twijfel was, en dat er zonder twijfel over gesproken werd. Maar nogmaals, het kan dat ik te jong was. Zou je kunnen zeggen dat het bestaan van exoplaneten voor die tijd al zo'n sterk vermoeden was, dat het door leken al (onterecht) als feit gezien werd? Zodanig dat toen het nieuws in 92/95 naar buiten kwam, mensen zelfs verbaasd zouden kunnen zijn dat dat een nieuwsfeit was.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
Klopt voor 1995 was er slechts sprake van een vermoeden. Net zoiets als het leven in het heelal: statistisch is de kans groot dat het heelal krioelt van het leven (vergelijking van drake https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_van_Drake) We VERMOEDEN dus dat leven elders ook bestaat, we WETEN het maar van één plek zeker: de aarde. Maar wat belangrijk is, wil je een exoplaneet onderzoeken dan zul je er toch eerst eentje gevonden moeten hebben. Al onze kennis van exoplanten dateert dus van na 1995.