zomer en wintertijd, hoe verplaatst de zon zich???

Wij kijken op ons horloge om te kijken hoe laat het is maar vroeger werdt dit gedaan door naar de stand van de zon te kijken. Op een bepaalde manier kun je precies achter de tijd komen. Hadden ze vroeger ook al zomer en wintertijd?? Ik vind het raar want je kan toch beter elke dag een paar seconde langer maken ofzo :S

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Die blijft gewoon waar die is, het is gewoon een trucje van ons als mens om meer rendement te verwezenlijken.

Zomer en wintertijd is door de duitsers uitgevonden overigens in de tweede wereldoorlog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de vraag niet helemaal. De zon verplaatst zich niet; althans niet t.o.v. de aarde. De zomer/wintertijd heeft niets met de zon te maken. Dat is een verzinsel van de mens. Misschien bedoel je dat de omlooptijd van de aarde rond de zon -een jaar dus- zich niet helemaal door 365 laat delen. Klopt. Daarom voegen we om de vier jaar een schrikkeldag in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is moeilijk om uit te leggen, maar met de zon kun je de tijd ook meten, waarom bestaat er op de klok die wij kennen wel zomer en wintertijd?
das een eeuwenoude beredenering; alle planeten zweven van ons af en wij zijn het midden van het universum.

gelukkig is deze theorie achterhaald. wij draaien om de zon heen. en elke zoveel tijd draait de aarde in graden naar de zon toe waardoor het boven de evenaar warm wordt, en eronder koud en visa versa natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt je vraag een beetje wazig maar zal een antwoord proberen te geven zoals ik je vraag interpreteer.
Inderdaad kijken wij op een klok of horloge om te weten hoe laat het is maaaaaaaaaaarrrrrr dat deden ze vroeger ook al. Het kijken naar de zon gaf een zeer onnauwkeurige bepaling voor de tijd maar inderdaad kon met redelijk aan de stand van de zon zien in welk gedeelte van de dag ze waren.
Maar het horloge was er ook al hoor niet zoals wij die kennen maar door het plaatsen van stenen en een staaf. Je kan heel makkelijk een vrij nauwkeurig horloge maken die de zon als loopwerk gebruikt.
Google maar eens op zonnewijzer en je kan er zelf één maken.
En zomer en wintertijd is door mensen verzonnen en in de oorlog kwam dat goed uit een uur langer licht per dag en eigenlijk is dat nu nog zo.