In de oudheid is men begonnen met het bestuderen van de hemel en heeft men de planeten, waaronder mars, ontdekt. Men was toen vooral bezig met de bewegingen langs het hemelgewelf.

Toen Kepler had ontdekt hoe men de banen van precies kon berekenen en Galileo met telescopen naar kon dat deel nauwkeurig ingevuld worden.

Vanaf 1960 zijn er ruimtemissies naar Mars gestuurd waarmee de meeste wetenschappelijke kennis is opgebouwd (zie de links voor een overzicht)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wikipedia vermeldt:
Enkele relatief dicht bij de aarde staande planeten zijn in de oudheid al beschreven omdat deze met het blote oog zichtbaar zijn. Mercurius was 3000 v.Chr. bekend bij de Sumeriërs onder de naam Ubu-idim-gud-ud. De eerste gedetailleerde beschrijvingen van Venus dateren uit de 1600 v.Chr., eveneens door de Sumeriërs. Mars was bekend in het oude Egypte en de Arabieren noemden deze planeet Al Qahira. Ook Jupiter en Saturnus waren in de oudheid bekend omdat deze planeten vaak als zeer heldere sterren aan de hemel stonden. Andere planeten zijn vanaf aarde niet met het blote oog zichtbaar.

In 1610 ontdekte Galileo Galilei met een telescoop de vier grootste manen van Jupiter, de eerste manen rond een andere planeet. Uranus (1781) en Neptunus (1846) werden voor het eerst waargenomen met behulp van telescopen. In 1930 werd Pluto voor het eerst waargenomen tijdens het vergelijken van fotografische platen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
De meeste kennis over Mars zit in Veghel.
http://www.mars.nl/