Wat wordt er bedoeld met 'negatieve arbeid' bij de uitdijing van het heelal?

In een expanderend universum neemt de totale inwendige (vacuüm)energie toe, met een constante kosmologische constante die geïnterpreteerd wordt als de energiedichtheid van het vacuüm

Omwille van de wet van behoud van energie moet die extra energie ergens 'vandaan komen'. Dat wordt gecompenseerd in de vorm van een negatieve arbeid. Maar wat wordt daarmee bedoeld?

Zie https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/15396/Verband-tussen-de-kosmologische-constante-en-uitdijing-universum

8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wet van behoud van energie is alleen van toepassing in een afgesloten systeem.
dit is bijna nooit en ook hier niet van toepassing.
hieruit zo kunnen volgen dat de energie ook buiten dee om
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
excuus voor de onderbreking de energie kan buiten het uitdijend heelal gevonden worden en niet perse negatief of positief genoemd worden.

Antwoorden (1)

Arbeid is in de warmte leer P.dV bij een isobaar proces (gelijkblijvende druk)
dV is V(eind)-V(begin). Als eind volume kleiner is dan begin volume is de term dV negatief en dus het product P.dV ook negatief en dan heb je negatieve arbeid.

Bij het antwoord naar aanleiding van de vraag die je gesteld hebt wordt er gezegd dat vacuumenergie zorgt voor een negatieve druk. Dat moet wel omdat Veind groter is dan Vbegin.

Maar negatieve arbeid is op zich niets bijzonder de natuur en wiskunde kent positieve waarden en negatieve waarden, volume groter laten worden is dus positief en volume kleiner laten worden negatief.

Ik weet verder niets van vacuumenergie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Vacuumenergie is hetzelfde als de nulpuntsenergie, een quantummechanische toestand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nulpuntsenergie