Wat verklaard dat in de winter de maan laag opkomt?

ik weet dat de helling(stand)van de rotaie as van onze planeet schuin(graad of 30)ten opzichte van de zon is waar we in een jaar omheen draaien.Is het zo dat de aarde in een jaar''op en neer''gaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

De maan komt altijd laag op , om daarna te klimmen. De maan staat , net als de planeten en de zon in een band aan de hemel die de ecliptica heet. Gezien vanuit onze positie op de planeet ligt de denkbeeldige band aan de hemel de ecliptica 's nachts in de zomer lager en 's nachts in de winter hoger. Maar die denkbeeldige band de ecliptica ligt overdag in de zomer hoger , en overdag in de winter lager vanuit onze positie op de planeet. Dus zien we de maan over het algemeen 's winters hoog aan de hemel staan en 's zomers laag. De zon staat 's winters laag aan de hemel en 's zomers hoog.

De rotatie as van de aarde is altijd gelijk , de baan van de aarde rond de zon brengt hem in een andere positie ten opzichte van de zon .

Toegevoegd na 4 minuten:
Het verwarrende is dat je de maan vaak een gedeelte van de nacht ziet , en dat hij dan ook een gedeelte van de dag aan de hemel staat. Dat "probleem " heb je met de zon niet .
Daardoor kan de maan zowel hoog , als laag opkomen , naar gelang het volle maan , halve maan , eerste kwartier , laatste kwartier of nieuwe maan is en dat zowel 's zomers als 's winters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is geen verband tussen Winter en lage opkomst van de Maan . De Maan volgt een eigen patroon . Velen zouden eerder constateren dat de Maan in de Winter hoger klimt.
En kan gedeeltelijk te maken hebben met de Aardas , maar het gaat hier maar om 'kans' , omdat ook in andere seizoenen de Maan hoog kan staan.
Verder kijken we van op de Aarde niet recht naar de Maan , er is een atmosferische breking en ook de rechte waarmee we observeren wordt schijnbaar afgebogen , wanneer de Maan bijv. dicht bij het evenaarsvlak zit .
Hoe de stand zal zijn is evenals de Maan standen wel te berekenen en te simuleren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo kan je in de Winter tegenkomen dat de Maan laag opkomt , net zoals in de Lente ,De Zomer en de Herfst.
In de late Herftst , begin Winter , met behulp van het (winter)uur heb je natuurlijk wel een veel langere observatieperiode (lang donker).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om een kans. Het is te berekenen. Het komt omdat de maan niet precies rond de aarde draait maar een lichte ovaalbaan heeft.

Dit programma'tje, gratis te downloaden, kan je precies zien waar en wanneer de maan staat. Mooi programma waar je ook nog eens alle sterren mee kunt bekijken! http://www.stellarium.org/nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou de maan ooit hoog opkomen, denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik ga er eens op letten. Dankjewel.