Wat zijn goede argumenten voor leven in een ruimteschip ipv op de aarde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je dan niet hier bent ;-)

Het beste antwoord

De volgende:
1. beschermde omgeving, volledig geacclimatiseerd
2. je hebt dus altijd het "weer dat je wilt hebben"
3. gevrijwaard van zaken als stinkende uitlaatgassen, hondenpoep, en andere ongemakken
4. geen last van aardbevingen, overstromingen, sneeuw- en zandstormen
5. mooie sterrenhemel, niet gehinderd door lichtvervuiling
6. geen last van ongedierte zoals wespen, vlooien, muggen en vliegen

Natuurlijk kun je voor iedere punt ook het tegendeel als argument om niet in een ruimteschip te willen leven opnoemen. Misschien is het handig daar reacties op te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die zijn er niet, je leven wordt daar op alle mogelijke manieren beknot.
Slechts als al het leven op aarde vernietigd dreigt te worden, zou het vluchten per ruimte schip een alternatief kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt alleen heb ik dus een debat hierover.. Het mogen best niet kloppende argumenten zijn als het maar geloofwaardig is..
Nou als het niet hoeft te kloppen:

Je leeft in een beschermde atmosfeer, dus je komt niet in aanraking met slechte lucht en bacillen.

Je komt niet in aanraking met tuig.

en verder weet ik het eigenlijk niet...ik kan verder geen enkel voordeel vinden, ik heb al de pest aan vliegen dus laat staan...
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo, niet in aanraking met tuig? Wie weet wie er bij je zit.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou dat kies je toch zelf uit?
Er word niet gezegd dat het ruimteschip eigendom is van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Je leeft in een beschermde atmosfeer, dus je komt niet in aanraking met slechte lucht en bacillen." Je kunt in een ruimteschip niet even een raampje open zetten om de lucht te verversen. Dezelfde lucht wordt dus keer op keer gebruikt. Ook verontreinigingen kunnen niet weg en hopen zich in die beperkte hoeveelheid lucht op. Het gevolg is dat concentraties bacillen en andere verontreinigingen juist erg hoog kunnen worden !
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha ja daar heb jij helemaal gelijk, had ik niet aan gedacht. Maar aan de andere kant, hoe doen die ruimte gasten dat nu dan? Zij zullen tegen hetzelfde probleem aan lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lucht wordt met veel moeite gefilterd. Bekijk de film "Apollo 13" maar eens voor een sterk staaltje. (en dat is nog eens écht zo gegaan ook !)
De goeie ouwe zucht naar avontuur en het verleggen van grenzen.

Een mogelijke vluchtroute als de aarde zo verziekt is dat we hier niet meer kunnen leven.

Verder zijn er argumenten te bedenken waarom groepen die zich op aarde niet thuis voelen (omdat ze b.v. onderdrukt worden), op zoek gaan naar een andere bewoonbare wereld. En daarvoor zul je een ruimteschip moeten hebben.

Expansiedrift: 'zaai het universum in met leven zoals wij dat op aarde kennen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik even uit mag gaan van een technisch veel verder ontwikkelde samenleving. Dan zou ik zeggen dat de mogelijkheden oneindig zijn, en dus een boel voordelen kan hebben.

Laten we even uitgaan van wat goed onderbouwde science fiction films.

Je hebt misschien wel een "food replicator" aan boord...nooit meer koken. Je zegt dat je thee wilt tegen het nisje in de muur, en ploep, daar is je thee. Biefstukje? Ook goed!

Het "holo deck" waar je je fantasieën kunt uitleven. Je kunt gaan naar elke tijd die je wilt. Bijvoorbeeld een dagje in de middeleeuwen doorbrengen, of op de Tirolse weides.

Er is misschien wel een kamer of ruimte, waarin je gezellig met zijn allen gewichtsloos kunt zijn.

Er is een stuk minder prullaria aan boord. Alles is netjes, geld bestaat niet meer, en hebbedingetjes ook niet. Iedereen gelijk.....

Onderweg kan je van alles tegenkomen, andere schepen, buitenaardse wezens, die ook rondtuffen in het heelal. Of andere planeten ontdekken en onderzoeken.

Het lijkt me een aardig interessant avontuur!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen echt superbedankt voor alle antwoorden, alleen is het niet helemaal wat ik zoek. We hebben dus een debat tegen mars en de maan. Waarom je wel in een ruimteschip kan gaan zitten als de aarde overbevolkt raakt maar niet op mars en de maan.. Misschien hebben jullie dan ook nog goede argumenten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een andere vraag, je zou kunnen beargumenteren dat in een ruimteschip de atmosfeer precies zo te maken is als je nodig hebt, terwijl dat op een planeet of op de maan veel moeilijker is. Je kunt 'generatieschepen' bouwen (google daar maar eens op) om mee op zoek te gaan naar bewoonbare planeten. Je kunt bewoonbare koloniën om de aarde heen stichten. Ach, het is allemaal al eens bedacht. Ik heb er boekenkasten vol van ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn al druk bezig om bemande vluchten naar mars te regelen. Het is de bedoeling dat er eerst 2 personen gaan, dan 2 jaar later de volgende 2 enzv. Dit doe je natuurlijk niet zomaar, maar het komt wel steeds dichterbij. http://www.spacepage.be/nieuws/commerciele-ruimtevaart/spacex-wil-naar-mars
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens velen niet zo krankzinnig als je denkt. De officiële inschrijving voor een enkeltje mars is nog niet van start gegaan, en ze hebben nu al honderden aanmeldingen binnen ;-) En volgens mij is mars interessanter om een heleboel andere redenen, die "het gewone volk" voorlopig niet te horen krijgt. Alhoewel er toevallig van de week op het nieuws was, dat men (Curiosity) "iets" opmerkelijks gevonden zou hebben. We mogen alleen nog niet weten wat. Ik heb zelf al een donkerbruin vermoeden, dat wel ;-)
Het voortbestaan van de mens. Als ze zelfvoorzienend zijn en ver genoeg van de zon zullen ze wellicht het einde van de zon en de aarde overleven.