Is de micro cosmos net zo oneindig als de macro cosmos?

De macro cosmos blijkt erg groot te zijn, oneindig zelfs volgens sommigen. Maar kun je in de kleine deeltjes ook zover inzoomen zodat het wel oneindig lijkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De natuurkunde zoas wij dat op dit moment begrijpen (dus inclusief quantummechanica die op deze schalen werkt) stort in elkaar wanneer je de Planck-lengte passeert. Oftewel, wanneer je gaat werken op een schaal die kleiner is dan 1.616252(81)×10^−35 meter (0,000000000000000000000000000000000002 m afgerond), kunnen wij er met onze huidige theoriën nog niets over zeggen.

Het zou dus kunnen dat dit de absolute ondergrens is, en het universum uiteindelijk digitaal is, en niet analoog. Daar lijkt het in elk geval op zoals we het nu kunnen uitleggen.

Dus, zoals we het nu kennen, nee, de microschaal is niet oneindig, maar heeft een ondergrens. Dit is echter een momentopname van onze kennis, en de mogelijkheid bestaat dat we dit moeten bijstellen in de toekomst.

Toegevoegd na 3 minuten:
(En nou is het balen dat ik vrijwillig mijn mooie puntentotaal van 1337 verpest heb...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant... Maar (En nou is het balen dat ik vrijwillig mijn mooie puntentotaal van 1337 verpest heb…) snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook niet ; herken wel het gevoel, dat had ik bij 5555. Maar 1337 kan ik effe niet plaatsen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, voor degenen die bij 1337 uitleg nodig hebben is het ook niet zozeer bedoelt, natuurlijk, maar ik zal het eens proberen: Van http://www.urbandictionary.com/define.php?term=1337 1337:
Once used by the hacker community as sort of a sub-culture language, ANYONE using this type of speak in the present day in age is either: A) A clueless net newbie who somehow thinks its still "cool" to speak this way. B) A veteren net user who uses it to parody the type of people mentioned in example A. Extra info: http://en.wikipedia.org/wiki/Leet

Andere antwoorden (6)

Ik heb begrepen dat de micro cosmos uiteindelijk alleen maar bestaat uit energie; de macro cosmos dus ook.
De totale energie manifesteert zich voor een heel klein deel (4% dacht ik) als massa.
Kortom, de mens weet hier nog vrij weinig over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar ver genoeg inzoomt lijkt alles oneindig denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze apparatuur en ogen schieten te kort om aan beide uiteinden de grenzen te kunnen waarnemen, maar inderdaad kan je ook op de microcosmos oneindig lang inzoomen.
Waneer je van de resterende afstand steeds de helft neemt, wordt die afstand wel microscopisch klein, maar je bereikt nooit, nooit het einde, want de helft is altijd maar de helft van de rest, hoe pietepeuterig ook.
En aan uiteinden van beide spectra is vermoedelijk te vinden wat we met wat moeite nog net kunnen waarnemen : een oneindig niets.

In de link een leuke pp-presentatie die zo ver mogelijk in en uitzoomt op beide niveaus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een ontzettend leuke presentatie, dank je voor de link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb m gezien, fantastisch! Het micro gedeelte miste ik al in de space week van National geographic. ;-)
In de onderstaande (prachtige, klassieke) film is het in en uitzoomen in de kosmos en in de atomen geweldig mooi in beeld gebracht... Kijk en verwonder je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het concept van oneindigheid kun je een bibliotheek vol schrijven. Daarom maar even een (kort?) antwoord binnen de context van de chaos-theorie.

Het weer was terecht aanleiding voor de chaos-theorie.
Binnen weermodellen wordt uitgegaan van factoren als temperatuur, luchtdruk, windsnelheid, etc.
Als je nu bijvoorbeeld uit zou gaan van een temperatuur van 21 graden dan gebruik je eigenlijk een afronding. Temperatuur (en ook de andere factoren) kunnen alleen afgerond worden doordat men een definitie heeft gemaakt voor 1 graad Celsius (of Fahrenheit of whatever).
De temperatuur is echter nooit PRECIES 21 graden. Dus 1 cijfer achter de komma erbij: 21,2 graden.
Is dat de juiste temperatuur? Nee, dus nog maar een cijfertje er bij: 21,24 graden. Etc. etc.

Uiteindelijk (?) kom je terecht bij een oneindig aantal cijfers achter de komma en dit geldt voor alles waar mensen een definitie voor hebben bedacht.

Overigens is het verschil tussen een geordend en een chaotisch systeem dat bij een geordend systeem de uitkomst bij meer decimalen steeds nauwkeuriger wordt. Denk dan bijvoorbeeld aan renteberekening of de duur van een reis.
Bij een chaotisch systeem echter krijg je bij het toevoegen van een cijfer achter de komma een volledig andere uitkomst.
Vandaar dat weersvoorspellingen op de langere termijn (langer dan 5 dagen) heel onbetrouwbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de chaos theorie bij het weer van toepassing is blijkt wel uit het mislukte weeralarm van gisteren. Het is dus ook van toepassing op de micro cosmos?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het formaat, groot, klein, niet van belang is. Je komt chaos en dus oneindigheid tegen bij oneindig groot maar ook oneindig klein.
Binnen de chaostheorie (maar dan herhaal ik mezelf eigenlijk) gaat het om het soort systeem en of de factoren die elkaar beinvloeden te kwantificeren zijn als reeele of irreeele getallen. Het mislukte weeralarm is niet zo'n goed voorbeeld. Het was uiteindelijk minder erg dan men dacht dat zou kunnen.
Het weer is op de korte termijn niet absoluut chaotisch. Het wordt pas chaotisch na een bepaalde tijd.
Als het voorspelde weer de volgende dag al volledig afwijkt dan zou het een ander verhaal worden. Overigens is het zo dat een weeralarm niet bedoeld is om te waarschuwen dat het noodweer wordt maar dat het noodweer KAN worden en dat zijn 2 verschillende dingen.