Als mensen in de toekomst op Mars gaan wonen, duurt een jaar op Mars dan net zo lang als een jaar op aarde, of word de tijd dan anders?

Toegevoegd na 8 minuten:
En hoe zit het dan met de seizoenen en verjaardagen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Een jaar wordt gedefinieerd als de tijd dat de aarde nodig heeft om rond de zon te draaien. Een aards jaar duurt dus 365 dagen.
Mars doet er 687 dagen over om rond de zon te draaien. Dus je zou kunnen zeggen dat een jaar op Mars 687 dagen duurt.
Maar de bewoners van Mars kunnen ook afspreken dat ze de aarde jaartelling overnemen en dan duurt een jaar 365 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ : prima antwoord! Stel je voor, als we de jaartelling op Mars inderdaad op 687 dagen doen... Dan wordt de AOW-leeftijd iets van 33 :)
Bovenstaand klopt, maar daarnaast is mars lichter dus zal de tijd daar weer sneller moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin
Een jaar op Mars duurt ongeveer twee Aardse jaren (afgerond).
Dat zal niet veranderen.
Er is wel een groot verschil tussen de Noordpool en de Zuidpool (één van de twee (welke?) , zou in de Zomer gedeeltelijk wegsmelten (droog ijs en waterijs)
Dat mensen naar Mars gaan staat vast....of ze er ooit kunnen wonen is een ander paar mouwen.
Mars heeft nauwelijks zuurstof ,het water is gepekeld ....maar vooral : de dodelijke UV stralen van de Zon worden niet gefilterd door het ontbreken van magnetisme en een te ijle atmosfeer ....er zit ook heel veel fijn stof (roest) in de atmosfeer ....die in de Zomer , door de windhozen uiterst irritant zijn voor de mens.
....Liggen bruinen in de Zon....zal op Mars niet kunnen.(Hoewel het er 30°C kan worden (maarook -80°c)
Men zal waarschijnlijk eerst nagaan of er mogelijkheid is tot plantengroei (fotosynthese)

Toegevoegd na 19 uur:
verjaardagen : een dag duurt bijna hetzelfde al op Aarde en een jaar ongeveer dubbel : dus 1 verjaardag om de twee Aardse jaren.
Seizoenen : zijn dubbel zo lang als op de Aarde , Maar de seizoenen zijn niet gelijk op het Noordelijk en Zuidelijk Halfrond . In het Noordelijk halfrond is het verschil tussen Zomer en Winter zeer groot . Op het Zuidelijk Halfrond id sat veel minder het geval.Dat komt niet alleen omdat de baan van Mars bijna dubbel zo lang is dn die van de Aarde , maar ook omdat de baan van Mars veel excentrieker is dan die van de Aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Een jaar op mars heeft 668 dagen verdeeld over 24 maanden.

-Marsiaanse dagen (sols genaamd) duren bijna 40 minuten langer dan op de aarde. (24 uur, 39 minuten en 35 seconden)

-Als je het gemak van onze tijdsindeling zoudt willen aanhouden dan zullen we de minuten op 61,7 seconden moeten gaan zetten.
-Net als onze metingen met inches of centimeters zouden we de marsminuten en seconden ook een andere naam aan moeten gaan geven.
-Ik stel voor: de "emnuut" en de "emsec".

-Het is even wennen net als de kilojoules en de euro.
-Als we nu afspreken dat we vanaf vandaag de "emnuut" en "emsec" als vastgelegde benaming aanhouden.
-Dat scheelt ons een hele hoop aan belastinggeld voordat er dure commissies daarvoor worden aangesteld, om zich daarmee bezig te gaan houden.

Dit idee zou mij minimaal een krijtjespak moeten opbrengen, maar... ik ben toch niet van MARSepein "HET PAST ME ECHT NIET!"