Wat zijn goede beginners telescopen en waar moet je op letten?

Ik wil me verdiepen in de sterrenkunde en ernaar kijken maar dit gaat iets beter met telescoop. Als je budget ongeveer €100 is welk type telescoop kun je kopen als je planeten en een beetje deepsky wilt bekijken?
Deze site heeft het goed overzichtelijk neergezet plus uitgelegd maar ik weet nog steeds niet welke.
http://www.telescoop-expert.nl/telescopen/refractor-telescopen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De Meade is een leuke computergestuurde telescoop. Zo nu en dan voor (veel) minder te koop bij Aldi (of LIDL).
Voordeel van zo'n computerding: hij zoekt zelf interessante objecten voor je op.
Nadeel: omdat hij het zelf doet, leer je zelf niet zoeken tussen al die lichtpuntjes....

De scoopjes onder de 100 euro (69... 79...) zijn niet echt aanraders: geen al te beste lenzen, gammele statieven, lastig uitrichten.

Laat je niet gekmaken met vergrotingen tot 700 keer... zo'n klein telescoopje met een lens van 70 mm geeft je maximaal 70 keer vergroting.

Voor deepsky: Overweeg een spiegeltelescoop. Die zijn vaak relatief goedkoop en van redelijke kwaliteit.

Er is vast wel een astroclub/sterrenwacht bij je in de buurt: die willen je graag door hun kijker laten kijken, en je verder op weg helpen.

Wordt eventueel lid van 'De Koepel', en bestel 'Sterren en Planeten' (beginners) en/of de 'Sterrengids' (gevorderden).