Hoe snel kan je op de maan en op mars fietsen?

In vergelijking dus als je op aarde zo'n 25 km/u haalt. Als het je dus lukt om de elementen te weerstaan.

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op aarde is een atmosfeer aanwezig met een druk van ongeveer 1 bar. Tijdens het fietsen ondervind je rolweerstand(draaien van de assen, contact van banden met de weg) en luchtweerstand. De luchtweerstand loopt kwadratisch op met de snelheid. De fietser moet, om de zelfde snelheid te houden, dus beide weerstandskrachten evenaren. Op de maan is nagenoeg geen atmosfeer, op Mars is de druk ongeveer 1% van de aardse druk, dus de luchtweerstand is daar veel kleiner. Je zult dus een veel grotere snelheid kunnen bereiken, omdat je alleen de rolweerstand hoeft te compenseren. Ik ga er hierbij vanuit dat op de maan en op Mars mooie rechte gladde asfaltpaden zijn.