Worden we gewaarschuwd bij een meteorietinslag?

Mijn zoontje zat zich dat af te vragen en ik had niet echt een goed antwoord. Dus worden we gewaarschuwd en hoe verander je de koers van een meteoriet?
(of heb ik teveel films gekeken.....armageddon enzo)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een goede vraag. Er zijn zeker instituten die de baan van grote lichamen berekenen die zouden kunnen botsen. Het doel daarvan is om op tijd te kunnen waarschuwen en eventueel vooraf maatregelen proberen te nemen. Al moet je films als Armageddon een beetje met een korrel zout nemen.

Het bestuderen van de hemel naar ruimterommel gebeurt o.a. door SpaceWatch. Meteorieten zijn meestal vrij klein en verdampen tijdens de inslag in de dampkring. Maar grotere objecten zoals kometen kúnnen inslaan.

In bijgaand artikel een stuk over kometen van professor Gehrels, een van de mensen die hier onderzoek naar doen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ook op kennislink wat leukere artikelen voor je zoon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee hoor, een meteoriet is een stofdeeltje... Dat zien ze niet aankomen... De grote zien we wel op ons af komen, maar dat zijn er niet veel... Een maand geleden was er in Groningen een te zien overdag, maar dat was toch een kleintje...

Nee we worden niet gewaarschuwd... Minder films kijken helpt wellicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Een paar dagen geleden zijn we op een haar na gemist door een rotsblok van 7 meter doorsnede. Zo'n ding kan al flinke schade toebrengen, afhankelijk van de samenstelling. Deze zagen we slechts 15 uur vantevoren aankomen.

Er zijn ook nog meteorieten die vanuit de richting van de zon komen. Die zijn nog moeilijker te zien.

Goede kans dus dat we zo'n ding pas op het allerlaatste moment in de gaten hebben. Als het een echt grote is, zoals die van 1908 in Toengoeska, is er absoluut geen tijd meer om half Nederland te evacueren. Zeker niet als je, gezien de korte tijd, nog niet precies weet waar dat ding zal neerkomen: in Nederland, in Duitsland, Frankrijk, of toch op London? Dan heb je wel een heel enorm gebied dat je uit voorzorg zou moeten evacueren.

Geen beginnen aan dus.

De koers van zo'n ding veranderen, daar zijn wel plannen voor, maar we weten nog niet hoe we dat het beste kunnen doen.

Het eerste probleem is echter het ruim vooraf aan zien komen. Zolang dat probleem niet is opgelost, hoeven we nog niet te denken aan het afbuigen van zo'n ding.

Gezien de minimale publieke (en dus politieke) belangstelling voor dit gevaar, moet er eerst een Toengoeska boven dichtbevolkt gebied neerstorten voordat we heel misschien iets gaan doen. Vanaf dat moment hebben we nog enkele decennia nodig om goede afweer te ontwikkelen.

Toegevoegd na 12 uur:
Dit is een "technisch" antwoord. Je zult zelf moeten beoordelen in hoeverre dit antwoord psychisch acceptabel is voor je zoontje. Als hij slapeloze nachten krijgt van de zorgen over een onverwacht onheil, kun je hem misschien beter een aangepaste versie vertellen
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afweer, Denk je dat wij dat kunnen dan? Je bent een techno optimist. Niemand heeft enig idee hoe dat zou moeten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Precies. Daarom zeg ik dat we meerdere decennia nodig hebben om goede afweer te ontwikkelen. Dat kan zijn: vergruizen. Een brok van een kilometer kan een ramp veroorzaken, miljoenen brokken van een paar meter zijn veel minder gevaarlijk. Dat kan ook zijn: van koers veranderen. Probleem is dat we het hier hebben over complete bergen die met zo'n honderdduizend kilometer per uur op ons af komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo, een paar decennia? Je bent een techno optimist. :-))
Er wordt wel actief gezocht naar steentjes die een probleem zouden kunnen zijn maar dit budget ongeveer genoeg is om zo'n 1% van de hemel af te zoeken en er is nogal wat hemel....

In de praktijk zijn ver uit de meeste 'objecten' niet groot genoeg om het aardoppervlak te bereiken dus een waarschuwing daarvoor is niet nodig. Posities en omloop banen van grotere objecten (astroiden, kometen ed. maar ook satelliet banen) worden overigens goed bijgehouden wanneer ze gevonden zijn en die informatie is niet specifiek geheim (meer: oninteressant, het is tamelijk droge kost).

In het theoretische geval dat er een flink stuk rots naar beneden komt denderen en die idd op tijd gezien wordt denk ik wel dat dit bekend gemaakt wordt. Hoe beter de voorbereiding hoe minder kans op doden en economische schade. Net zoals met andere (potentiële) rampen als aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Je kan het niet tegen houden maar je kan wel de schade zoveel mogelijk beperken.
Misschien dat in geval van een inslag groot genoeg om het voortbestaan van mensen serieus te bedreigen (deze zijn echter wel heel erg zeldzaam) dit zo lang mogelijk stil gehouden zal worden om paniek te vermijden maar ik denk niet dat in de praktijk iedereen die er van weet zijn mond zal kunnen houden en je hebt maar 1 lek nodig in onze huidige informatie maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals bovenstaande antwoorden al vertellen, van veel weten we het niet of het er aan komt.
Het geniepige is dat we grote blokken (enkele kilometers groot) die aardebedreigend zijn soms nooit zullen zien omdat ze zwart zijn. De enige manier om die te zien is als ze toevallig voor een bekende ster of planeet zijn in ons zichtbeeld. Maar als we idd maar 1% van de hemel tegelijk afspeuren zal dit zeer onwaarschijnlijk zijn.
En als we het opmerken op rader is het al telaat, er zijn geen (bekende) afweermiddelen aanwezig in een baan om de aarde om er iets aan te doen, en iets vanaf de aarde lanceren is dan al te laat.

En ach er is ook een kans van 1 op 1500 dat we op Venus klappen, dat is ook maar een planeetje, dus maak je hier maar niet druk om haha. Gelukkig kruizen we niet zo vaak de baan van Venus. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Er zijn geen bekende afweermiddelen. We kunnen van alles en nog wat in een baan om de aarde brengen, dat helpt ons helemaal niets tegen een berg die met zo'n 100 duizend km/u op ons af komt. Hoe wil je die tegenhouden? Zelfs een atoombom doet niets in de ruimte, die geeft hooguit een lichtflits zodat we dat ding mooi op de foto kunnen zetten. Op Venus zullen we nooit klappen. Zelfs niet met een kans van 1 op 1500. We kruisen de baan van Venus helemaal nooit. Venus draait rondjes rond de zon, in een cirkelvormige baan ver binnen de aardbaan. De aarde en Venus zullen elkaar pas kunnen raken als de planeetbanen, die al miljarden jaren stabiel zijn, ooit instabiel zouden worden. Daar is in de komende drie miljard jaar geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snelheid waarmee iets op ons afkomt kan vanalles zijn, dat wil dus niet zeggen dat het er heel erg hard aankomt. Bovendien helpen atoombommen wel om het wellicht in kleinere stukken te breken maar dan moet de bom wel IN het stuk ontploffen en niet aan de buitenkant. Bovendien ALS er al technologie voor was dan kan je er ook raketmotoren aan 1 kant op zetten om hem uit zijn baan te stuwen. Wat ook weer niet garandeerd dat het stuk in een baan om de zon gaat draaien en ons niet bij een volgende passage alsnog raakt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoe sneller iets beweegt, hoe meer energie het heeft. De kinetische energie stijgt *kwadratisch* met de snelheid. Dus tien keer zo snel, dan honderd keer zoveel energie. Met raketmotoren uit zijn baan duwen is een optie, maar als je het hebt over een berg van en kilometer, heb je heel veel raketmotoren nodig, met heel veel brandstof, die heel lang precies de goede richting op vuren. Al die raketmotoren op dat ding monteren, en al die brandstof daarheen brengen, en dat ruim vooraf  --  dat lukt voorlopig niet. Zeker als het ding niet in ongeveer dezelfde baan rond de zon zit als wij. Ga maar na, als die berg 100 duizend km/u gaat, en je hebt een jaar nodig om hem een beetje uit koers te duwen - reken zelf maar uit op welke afstand die berg zich nu bevindt. Je zult dus een paar miljoen raketmotoren met een paar miljard kuub brandstof over die afstand moeten transporteren, en dan installeren, en dan aansteken. En dan zorgen dat ze niet losraken doordat ze alleen vastzitten aan het buitenste laagje "vuil ijs", en dat ze de berg dus weliswaar ontijzen, maar niet uit koers brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar. En ik blijf er bij dat de regeringen hier te weinig aandacht aan besteden. Op dit moment zou het gewoon ALTIJD telaat zijn voor we er iets aan kunnen doen. Als we er al iets aan kunnen doen, probably not.