Waarom kun je pas van een bepaalde afstand gaan focussen met een telescoop?

Graag een logische verklaring en misschien ook hoe je die focusafstand kan gaan bepalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dat is niet alleen met een telescoop. Ook met een fototoestel kun je pas vanaf een bepaalde afstand focussen. En niet op bv. 1cm.

Antwoorden (1)

De beeldafstand moet wat groter zijn dan de brandpuntsafstand. Verder zit er nog een beperking in de constructie, maar spiegeltelescopen kunnen vanwege het gevouwde lichtpad (spiegel, terug naar hupspiegel en dan naarmoculair) nog vrij gemakkelijk ver genoeg uit elkaar gedraaid worden om een lange beeldafstand te krijgen. Telescopen met lenzen hebben mestal geen opgevouwd lichtpad en kunnen dus niet zo gemakkelijk genoeg verlengd worden.