In principe zijn er drie grote richtingen: onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven.

Academisch onderzoek 'rol' je in als je er voor kiest een onderzoeksmaster te gaan doen (de meeste natuurkundemasters zijn dat). Dat kan meer experimenteel zijn - dan houd je je bezig met het bedenken, opzetten en controleren van experimentele opstellingen en uiteraard met de uitkomstanalyse. Momenteel is deeltjesfysica natuurlijk hot, vanwege de experimenten in de LHC (CERN, Genève), maar je kan ook met stromingen, emulsies, zonnecellen en wat al niet nog gaan onderzoeken. Het is gebruikelijk (en lastig) dat je dan na je masterfase een promotieplek invult (2 tot 4 jaar), daarna misschien nog een postdocpositie.

Maar je kan ook na je master gaan werken bij een (commercieel) bedrijf of instituut waar ze onderzoek doen (Shell en Philips zijn twee van de grootste en meest prestigieuze commerciële Nederlandse bedrijven op dit terrein).

Je kan het theoretisch onderzoek in; als je sterk bent in wiskunde dan kan je gaan meeschrijven aan moderne theorieën (snaartheorie bijvoorbeeld), of de grondslagen van de natuurkunde onderzoeken.

Dat laatste heeft dan weer overlap met de geschiedenis- en filosofiekant van natuurwetenschappen. Ook daar wordt onderzoek in gedaan, vaak is dat literatuuronderzoek.

En uiteraard is er het onderwijs; je kan als leraar aan de slag op middelbare scholen, of in het hbo, of als onderzoeker (en wie weet, uiteindelijk professor) aan universiteit.

Er zijn ook andere manieren om natuurkundekennis over te dragen op publiek; journalistiek, musea, documentaires, boeken, fora. Dan is inderdaad naast een stevige natuurkundebasis ook een uitlegtalent vereist. Dat is een bijzondere combinatie in de bètahoek, vind ik, mijns inziens is er daar een groot gat in een kleine (leuke) markt.

Maar als je geoefend bent in het oplossen van natuurkundeproblemen kan je ook om- of doorscholen richting IT (programmeren, beheren en analyseren van grote programma's bij banken, openbaar vervoer, overheid, onderwijs enz.).

Je kan ook meer de technische kant op, maar dan is het zaak om tijdens je bachelor al technische vakken te volgen. Je kan dan ingenieur worden en een rol spelen bij de bouw van bruggen, gebouwen, wegen(netwerken), bij het produceren van machines en computers.

Sterrenkunde is voor zover mij bekend hetzelfde als natuurkunde, plus een paar sterrenkundevakken. De specifieke sterrenkundearbeidsmarkt is wat kleiner dan de natuurkundemarkt in zijn algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compleet en uitgebreid antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg ! :)

Andere antwoorden (2)

Sowieso natuurkunde leraar of leraar sterrenkunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Astronoom, of je kunt werken in een natuurkundig laboratorium (zoek maar eens op Google, er zijn er flink wat), of je kunt misschien wetenschapsjournalist worden en stukken schrijven over jouw vakgebied, als je schrijftalent hebt en dingen goed kunt uitleggen.
Of je gaat zoals Brian May in een leuk bandje spelen ;-)