Is zwaartekracht sneller dan licht?

Ik weet het 1 en ander ( niet gek veel ) van het effect van zwaartekracht op licht. Toch blijf ik me maar afvragen hoe de aarde zou reageren wanneer de zon ontploft. Laten we er even vanuit gaan dat de zon binnen enkele seconden is vernietigd, wij op aarde merken na 8 minuten dat er geen licht meer is. Maar hoe zit het met de baan/draaing van de aarde, die is daarvoor al verandert of niet? In dit voorbeeld is de zwaartekracht dus sneller dan het licht of toch niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Nee, zwaartekracht is (voor zover bekend) even snel als het licht.

Als de zwaartekracht plotseling verandert, beweegt die verandering zich met de lichtsnelheid door de ruimte. We noemen dat een zwaartekrachtgolf.

Helaas hebben we zwaartekrachtgolven nog niet direct kunnen waarnemen. Wel indirect. Bijvoorbeeld bij twee neutronensterren of zwarte gaten die heel dicht (en dus heel snel) om elkaar heen draaien. Die twee supermassieve objecten die elkaar continu zo sterk versnellen produceren sterke zwaartekrachtgolven. Die zwaartekrachtgolven bevatten energie. Omdat die zwaartekrachtgolven zich in de ruimte verspreiden, verliezen de twee om elkaar heen draaiende supermassieve objecten energie. Daardoor gaan ze steeds dichter om elkaar heen draaien (en ook steeds sneller). Dit energieverlies (eigenlijk: het effect van het energieverlies op hun onderlinge beweging) kan wel worden gemeten.

Maar goed, om op je vraag terug te komen: zwaartekracht breidt zich uit met de snelheid van het licht.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ja en nee licht is sneller, maar zwaartekracht remt meer dan de energie achter licht het kan acceleren.

Zo goed mogelijk uitgelegd en te simplistisch maar dit is de basis;

Dit is het beste uit te leggen met het object met de grootste zwaartekracht die wij mensen met onze natuurkundige kennis hebben; Zwarte gaten. Deze absorberen gaten licht en daarom is het hart donker. De extreme dichtheid zorgt ervoor dat zelfs de golven van licht die langs dit enorme zwaartekracht object gaan zo afgebuigen dat men sterren kan zien die eigenlijk recht achter het zwarte gat staan.

Licht is een frequentie energie en heeft een enorm complexe samenstelling van kinetisch, electrische, magnetische golven die zich in een bepaalde frequentie golvend voortbewegen door zwaartekracht veranderen de golven en daardoor ook de frequentie wat wij als kleur zien. Blijf je kracht uitvoeren op deze dan vervormt het spectrum tot de "kracht" achter het licht uit elkaar valt.

Licht zijn ook deeltjes, zoals ik al zei is licht ernstig complex en naast de Planck constante zijn er on uitputtelijk veel variabelen die het tot licht maken. Einstein deed in 1905 onderzoeken naar photoelectische energie bestaande uit photonen, electronen en neutronen.

We hebbben waarschijnlijk ondanks alle wetenschap van de afgelopen 10.000 jaar slechts een splinter ontdekt van ruimte, licht en tijd en elke dag zijn er nieuwe ontwikkelingen. Het antwoord blijft voorlopig echter hetzelfde want we kunnen dit zien en waarnemen. Zwaartekracht is sterker dan licht snel is en dus in de bepaling "sneller"

hoop dat dit wat duidelijkheid schept want ik kan er waarschijnlijk nog 4 pagina's mee vullen dus bronnen vertellen meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het blijft inderdaad een concept dat je niet alleen met denken kan begrijpen. Bedankt voor je uitleg!
De snelheid van de zwaartekracht ligt tussen 0,93 en 1,05 keer de lichtsnelheid.

Een groep Chinese natuurkundigen onder leiding van Tang Ke Yun (Institute of Geology and Geophysics, Chinese Academy of Sciences, Beijing, China) heeft dit experimenteel gemeten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Beeld en zwaartekracht-effect arriveren dus ongeveer gelijktijdig

Toegevoegd na 13 minuten:
Het gravitatie-effect komt dus ergens tussen 35 seconden vóór en 25 seconden ná het beeld aan.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is dus in overeenstemming met de theorie, die namelijk zegt dat de zwaartekracht zich met exact de lichtsnelheid uitbreidt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toch enorm interesante echter complexe materie. Wist niet van de expirimentele metingen, direct even induiken. Laatste wat ik qua lezingen heb vernomen was de theoretische balans. Ontwikkelingen staan niet stil interesant te lezen dat er ook geen constante in is. Maakt de mathematica erachter niet minder ingewikkeld.
Poet
9 jaar geleden
Je let even niet op en die Chinezen hebben weer wat ontdekt. Vroeger jatten ze alles gewoon van ons dus dan werd je niet zo verrast...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is iets wat men meer mag/moet onderzoeken, kan best veel effect hebben op onze kijk ( ruimte en tijd ). Bedankt dit wist ik nog niet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze beredenering laat ook genoeg ruimte over in mijn opinie. Dit concept draait om een constante binnen het licht aanbod. Er zijn extra variabelen die mee tellen waaronder de stand van de aarde en exacte tussen positie van de maan . En de verbuiging doormiddel van een onregelmatig roterend object. Getijden gravitatie is ook ondervonden van zeer veel factoren. 5% correctie volgens het stuk. De ophoping van deeltjes en harmonisering van frequenties zorgen vermoed ik ook in een mate voor een kracht overbrenging en dus aandrijving. Hoe dit stand houdt bij een puls emissie zoals een laser is de vraag. Maar ja vindt maar eens een Pulsar die in lijn met een zwart gat staat om die theorie te testen, je kan moeilijk met een hoog kilowat laser erachter kruipen en zelf schijnen. Zoals ik zei zeer interesante matterie en het houdt me weer goed bezig vandaag. Van mij een goede vraag duim :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
''Het gravitatie-effect komt dus ergens tussen 35 seconden vóór en 25 seconden ná het beeld aan.'' Dus het effect van de zwaartekracht die verdwijnt is dus wel ''sneller''. De zwaartekracht is een touw dat los knapt en waar de scheur zit is ie op dat moment eventjes sneller dan het licht..?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahah ja ik denk dat dat pagina 3 is ofzo van de berekening.
Wiskunde is niet mijn sterkste vak en met de berekeningen in de stukken waar die deze vraag me instuurde heb ik meer vergelijkingen en formules om mijn oren gehad dan had gemoeten. Punt blijft einstein was 105 jaar terug net zo accuraat met rekenen als de chinezen met meten. Vraag me ook af wat de verbuigingen in ruimtetijd doen met dit soort zaken. Mind blown..... http://www.syvum.com/cgi/online/serve.cgi/physics/gravitation/segrav7a.sal
Thecis
9 jaar geleden
Bottomline is dus dat het gemiddelde van de metingen uitkomt op 99% van de lichtsnelheid. Door fluctuatie in de metingen komt er een SD uit en met een 95 of 99% CI kom je dus op 93 - 105% uit. Dit is een aardig grote SD als je er van uit gaat dat we de lichtsnelheid kunnen meten op de m/s nauwkeurig. een 12% spreiding is dus 12% van 300.000.000 m/s = 360.000 m/s (vergeef mijn afronding). Je kan hieruit ook concluderen dat de metingen gewoon nog niet nauwkerugi genoeg zijn. Einstein heeft vooralsnog nog steeds gelijk gehad. Hij voorspelde ook de gravitatiegolven en dat deze zich met de lichtsnelheid voortplanten (niet een fractie, of 99% daarvan, maar gewoon c). @DamienT, Einstein was dus nauwkeuriger dan de Chinezen, 105 jaar eerder.
Mensen, bedenk dat dit de allereerste metingen zijn van een theoretisch model. Er moet nog een hoop ge-fine-tuned worden voordat we de echte waarde weten. Dat ze het hebben gemeten is top, heel knap, oprecht, maar het zijn de pioneers van deze metingen en de methodes zijn hoogst waarschijnlijk nog niet optimaal.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is wel wat Einstein ons vertelt. Als de zon NU verdwijnt, zien wij de komende acht minuten nog steeds de zon schijnen, en blijven wij in onze baan rond de (niet meer bestaande) zon. Pas over acht minuten zou het licht uitgaan en zou het aarde-maan-systeem geen rondjes meer rond de zon draaien, maar ongeveer rechtdoor vliegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het stuk wat ik geplaatst had met de theorie van einstein en zijn berekeningenuit 1905 met de Planck constante die inzicht verschafte in dit onderwerp is helaas zoekgeraakt. Licht en zwaartekracht zijn nagenoeg spiegelkrachten, van zoveel factoren afhankelijk dat het alleen aanemelijk is dat dit voorgelegde probleem met een exploderende zon en zwaartekracht verschuiving dat dit ongeveer gelijk tijdig loopt. Dat is natuurlijk het moeilijke van zo een vraag. Er is gee eenzijdig ja of nee. Er is natuur/scheikundige theorie, mathematica en filosofie nodig en het is het frapant dat alle rondom dezelfde conclusies komen. Van jouw Golf theorie tot die van einsteins berekiningen over massa en deeljes tot de meting van de chinezen.
Poet
9 jaar geleden
En dan heb je net je hele dak vol zonnepanelen gelegd .... ;-)
Als de zon ontploft, is de zwaartekracht van die massa niet zomaar verdwenen.
Er is een Sci-fi film, waarin een ster implodeert tot een zwart gat, en - onterecht - wordt gesteld dat een cirkelende planeet daar dus ingetrokken zou worden.
Maar de massa van dat zwarte gat is gelijk aan dat van de geïmplodeerde ster, en de zwaartekracht ook.
In jouw geval geldt dat ook. Als de ontploffende zon niet voorbij de aarde komt, blijft de zwaartekracht hetzelfde.