Waarom zou er geen buitenaards leven op bijvoorbeeld Jupiter kunnen zijn?

Waarom gaan ze ervan uit dat ze water nodig hebben?
Het kan toch een heel ander soor organisme zijn bestaand uit onbekende moleculen enzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Onbekende moleculen, dat is niet zo waarschijnlijk. Maar dat organismen op heel andere stoffen zijn gebaseerd, dat zou best kunnen.

Daarom wordt er ook al lang niet meer puur naar zuurstof en vloeibaar water gezocht. Men neemt ook andere mogelijkheden mee.

Een van die mogelijkheden is leven dat niet op koolstof is gebaseerd, zoals alle leven op aarde, maar op silicium.

Een andere mogelijkheid is leven dat weliswaar op koolstof is gebaseerd, maar dat heel andere stoffen als voedsel gebruikt - bijvoorbeeld vloeibaar aardgas, bij 200 graden onder nul of zo.

Bij exoplaneten (dat zijn planeten die rond andere sterren draaien, en die dus altijd heel ver van ons vandaan zijn) kijken we *wel* naar zuurstof en vloeibaar water - puur omdat we die stoffen intussen op die afstand kunnen detecteren, en omdat we geen enkele andere verklaring kennen voor de aanwezigheid van zuurstof in een planeetatmosfeer dan de aanwezigheid van leven. Voor zover we weten geldt: waar zuurstof in de atmosfeer zit, MOET leven aanwezig zijn, anders zou die zuurstof al lang zijn verdwenen.

Bij planeten en manen binnen ons eigen zonnestelsel kunnen wel *wel* kijken naar andere levensvormen, zoals de ((nog?) hypothetische) levensvormen die smullen van vloeibaar aardgas. Dat komt doordat we in ons zonnestelsel diverse sondes hebben rondhangen, die van dichtbij met allerlei sensoren kunnen kijken welke chemische reacties er plaatsvinden. Op die manier kunnen we eventueel leven opsporen dat geen vloeibaar water nodig heeft, en dat geen zuurstof produceert.

Goed, lang verhaal, dus nog even een korte versie, een direct antwoord op je vraag:
Er zou best buitenaards leven kunnen zijn, zelfs op Jupiter, dat in niets lijkt op aards leven en dat geen water nodig heeft. Het zou zelfs kunnen zijn dat water voor zulk leven puur gif is, en dat ze juist het (voor ons giftige) aardgas en ammoniak nodig hebben om te overleven.
Bij het onderzoek houdt men inmiddels serieus rekening met zulke mogelijkheden.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee. Helaas is dat zeer onwaarschijnlijk.
Je kan op basis van wat we weten van de bouwstenen van materie, de atomen & hun opbouw, veronderstellen dat er geen atomen bestaan die wij niet kennen. Dan kan je ook stabiele verbindingen door rekenen. Als je dan mee neemt dat er een transportmiddel nodig is dat voeding ed kan vervoeren, kom je snel uit op weinig andere opties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er op Jupiter leven zou zijn is zeer onwaarschijnlijk, maar niet 100% uitgesloten. Naarmate we meer te weten komen over ons zonnestelsel zijn er steeds meer locaties waar leven mogelijk is. Het is dus voorlopig koffiedik kijken. Kans dat er iets van leven op een van de manen van Jupiter wordt aangetroffen is dan ook vele malen hoger.

Hieronder een linkje naar een van de manen van Saturnus, waar iets vreemds aan de hand is, als het daar kan kan het ook op een v/d manen van Jupiter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de levenssappen zoals bloed enzo niet zo heel vloeibaar meer zijn met -120 graden celcius.

Wat voor een organisme daar ook zou wonen heeft een vloeistof nodig dat door de arderen stroomt, dan wel in de cel aanwezig is. Zelfs eencellige organismen hier op aarde hebben vloestoffen in het lichaam.

Op jupiter is het 153 Kelvin
Hier op aarde ongeveer 257 Kelvin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie is niets onmogelijk, maar het is heel onwaarschijnlijk. Voor zover we nu weten, bestaat al het leven uit dezelfde soort bouwstenen. Al het leven dat op aarde is gevonden - zelfs dat in de meest extreme gebieden - lijkt op elkaar.
Het meest waarschijnlijke is dat koolstof het enige element is dat de basis kán vormen voor DNA-strengen.

Het is in theorie zelfs mogelijk dat die bouwstenen zich door het heelal verplaatsen en als het ware verschillende planeten enten met leven. Dat noemt men panspermie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar er is tog een groot verschil met het leven dat zich op mars en op de aarde heeft ontwikkeld?
Ik denk dat als er iets op mars leefden dat iets zich had aangepast aan zijn leef omgeving, net zoals de theorie van Darwin weetje wel?
If u don't use it you lose it
Ik denk van wel
Wij zeggen wel dat er geen buitenaards leven kan zijn omdat de aarde het perfecte klimaat heeft,maar de mens is ook naar de aarde gevormd toch?
Dan kan een organisme (alien:)) zich toch ook naar Venus vormen?
Hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leven heeft stabiliteit nodig om zich te kunnen onwikkelen - zeker intelligent leven. De atmosfeer van Jupiter is niet bepaald stabiel. Ga je dieper naar de kern, dan vind je straling en hitte die alle eventuele moleculen van levensvormen vernietigd. De kans dat er leven is ‘op’ Jupiter, is nagenoeg uitgesloten.

De maantjes van Jupiter: da’s een heel ander verhaal! En daar wordt leven geenszins uitgesloten door de wetenschappers.