Is een zonnestorm gevaarlijk voor de aarde?

Ik las ergens dat dat a.s. Dinsdag 31 februari dat gaat gebeuren. Is dat gevaarlijk voor ons en alle andere dingen op aarde?

Toegevoegd na 17 minuten:
Februari = Vandaag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31 februari, dat denk ik niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze heftige uitbarsting bereikte dinsdag 24 februari de aarde.

Het beste antwoord

De zonnestorm die momenteel aan het opsteken is, draagt wel een risico in zich, maar niet voor je lichaam. De straling die vrijkomt wordt voor een groot gedeelte afgevoerd voor het magnetisch veld van de aarde, waardoor je noorder- en zuiderlicht kunt zien.

Het enige waar een zonnestorm gevaarlijk voor is, zijn onze elektronische apparaten. GSM’s, satellietnavigatie, netwerken en andere communicatietechnologie is gevoelig voor straling. De meeste netwerken zijn goed beschermd, maar er zijn altijd zwakke plekken. Het kan dus zijn dat je TomTom het effe niet meer doet, maar erger zal het niet zijn.

Toegevoegd na 33 seconden:
Oh en ik hoop dat je januari bedoelt :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja februari haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??? nu zeg je weer februari! haha

Andere antwoorden (2)

alleen voor communicatie satellieten is het gevaarlijk en in het verleden is wel eens een stroomstoring geweest door een zonnestorm die dan heftig was geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zonnestormen zijn geklasseerd in typen. De laatste was geklasseerd als M9 (de hoogste van de middencategorie). Zogenaamde X flares/CME (Coronale Massa Ejecties) zijn zeer zeer zeldzaam. Een X9 zal wanneer deze op de Aarde gericht is het totale magnetische systeem van de Aarde zo tijdelijk uitschakelen dat de gehele wereld een korte tijd geen stroom heeft en alle satelieten kunnen de "vuilnisbak" in. Ergo de Aarde zal even totaal economisch en elektronisch ontwricht zijn.