waar kunnen de ringen van planeten allemaal uit bestaan?

waar kunnen de ringen van planeten allemaal uit bestaan.
dit hoeft dus niet alleen in de ringen van de planeten in ons zonnestelsel te zitten, maar ik bedoel ook wat zou kunnen.

welke zijn er allemaal al,
en welke zouden er misschien kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Der ringen van de gasplaneten (Saturnus , Jupiter, Uranus en Neptunus ) bestaan uit stof en gruis (waarschijnlijk van meteorieten ) en uit ijs (mogelijks water- en droog ijs en gas).
Een mogelijke ijle ring rond Mars bestaat uit stof alleen , waarschijnlijk afkomstig van de maantjes Phobos en Deimos).
Alleen de ringen van Saturnus zijn zichtbaar vanaf de Aarde
Die ringen rond Saturnus zijn eigenlijk niet breed : zo'n 20 km , maar er zijn er wel talrijke
Er is een kans dat (dwerg)-planeet Pluto ook een ring heeft ,maar is nog niet bevestigd
Het is ook niet uitgesloten dat zelfs de Aarde ,Venus en Mercurius een stofring gehad hebben in een ver verleden.
Ijs en gas zijn daarentegen niet meer mogelijk op Mars door de hogere temperatuur (nabijheid Zon)
Buiten ons Zonnestelsel zijn voorlopig nog geen ringen gezien ... maar er zullen er ongetwijfeld nog talloze zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voornamelijk gas, steen en andere materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is stof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Datgene waaruit gij gekomen zijt en waarheen gij later ook weer terug keert!
stof, ijs, stenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn sinds de ontdekking van de ringen van Saturnus,twee theorieën van het materiaal dat ringen om een planeet vormt.
In de 19 eeuw stelde Edward Roche voor dat het om het puin van uiteengerukte manen ging.
Deze theorie heeft als gevolg dat er zich rond alle hemellichamen ringen kunnen vormen.
Mogelijk hebben,Venus,Mars,de aarde of zelf de zon zeer dunne ringen!

Een tweede theorie omtrent de oorsprong van de ringen werd in de 18e eeuw geformuleerd door Laplace.
Hij dacht dat de ringen van Saturnus samen met de maantjes van de planeet gevormd worden uit protoplanetaire nevel die protoplanetaire nevel ontstaat rond onregelmatigheden grote gasvormige protoplaneten met om zich heen een schijf van materiaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ,vond ik ook een beetje raar,het stond zo geschreven,misschiens is het omdat het eerder de tweede theorie zou kunnen zijn.
Je kunt alles ondervangen met de term ruimtepuin...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles kan in de ringen zitten, misschien zelfs planeten(of een massieve ring)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ringen kunnen uiteindelijk elke vorm van bekend materiaal bevatten. steen, ijzer, goud, diamant, etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
alle materialen zijn door sterren gemaakt. Dus wanneer er een ster ontploft kunnen deze materialen in de ruimte worden weggeslingerd en weer worden opgevangen door de zwaartekracht van een planeet/ster.