wat is er nodig om een kunstmatige atmosfeer te creeëren? of om uberhaupt op een andere planeet te leven?

de benodigheden om een leefbare planeet te creeën met als hoofddoel Mars. omdat hier al water aanwezig zou moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je moet je longen muteren zodat je niet eens hoeft te ademen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een damp kring !! Om je te beschermen tegen de extreem schadelijke kosmische straling . Mogelijk zou dat proces kunstmatig op gang gebracht kunnen worden . Dan , wat Antw Al zegt . Voorlopig kunnen we wel een mars eten maar we kunnen er niet ademen :(

Antwoorden (2)

Zuurstof en stikstof in de juiste hoeveelheid denk ik. Op aarde is er 20% zuurstof en 80% stikstof, dus een overdosis van een v/d 2 of te weinig zou fataal kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als eerste een afgesloten koepel/basis ( niet alleen atmosferisch beschermt maar ook tegen straling e.d. ) en een compleet op zich zelf staand kunstmatig ecosysteem om de eenheid van zuurstof ( ademlucht ) te voorzien.
Dit kan of zal gerealiseerd kunnen worden met behulp van water
Zie als voorbeeld;
http://www.desterren.net/nieuws/30/zuurstofvoorziening-in-iss/
Maar een dergelijke "zuurstofgenerator" over ver zal natuurlijk veel meer moeten kunnen leveren dan op een "simpel" ruimtestation zoals in de link.
Daarnaast zal er iets van elektriciteit en voedselvoorziening moeten worden bedacht.
Immers er is stroom nodig en de meegebrachte voedselvoorraden zullen ooit eens opraken.
Dit zal wel iets van agrarische aard zijn en eventueel wat klein vee.
Nadeel is dat deze dieren natuurlijk ook voeding en verzorging nodig hebben, dus misschien hebben ze daar wel iets van vleesvervangers voor die terplekke kunnen worden gefabriceerd.
Daarnaast dient natuurlijk een immens recycle "fabriek" te worden gebouwd.
Immers er kan bijna niets weggegooid worden en alles word dus zoveel mogelijk hergebruikt.
Herbevoorrading is een kostbare zaak en zal vast tot het minimum beperkt worden.
Buiten dit alles zal er ook in aan een medische voorziening moeten worden gedacht.
Immers mensen en dieren kunnen natuurlijk ziek worden en ongelukjes zullen ook daar geheid gebeuren.
En natuurlijk, het is een enkele reis, mannen en vrouwen gaan niet altijd eh klaverjassen, dus zal er ook nageslacht komen.
En ook die nemen automatisch weer deel aan die gemeenschap.
Buiten dit alles zal er ook een soort van eh...politiek worden bedreven en natuurlijk een soort rechtssysteem, mensen zullen over ver ook wel eens een misstap begaan.
Alsmede natuurlijk een nieuw vorm van onderwijs, immers de ontwikkelingen daar gaan gewoon verder, de nieuwe generatie zal ook moeten leren om de systemen te onderhouden en te repareren en nieuwe dingen ontwikkelen.
Al of niet met (be)hulp van buiten.

Mijn persoonlijke mening omtrent de mars missie...............gedoemd te mislukken.
De redenen van mijn gedacht, de menselijke eigenschappen zoals haat, liefde, jaloezie en vergelding gaan ook mee.
Daarnaast houd het hier op aarde op zodra de budget dreigt op te raken en er geen fondsen meer zijn .
We hebben het hier over een kolonie, dus niet alleen de mensen die er heen gaan, maar ook hun nageslacht,dus we spreken over jaren.
Ik moet dat nog zien gebeuren met de hedendaagse politiek.