is het waar dat er een meteor is voorspeld die op de aarde zal inslagen?

ik heb gehoord dat er een meteor op de aarde komt (voorspeld) maar is het dan waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

over 25 jaar moet de meteoor of komeet Apofis behoorlijk dicht in de buurt komen, over een half jaar passeert op 300.000 km Komeet Elenin (officiële aanduiding C/2010 X1) werd op 10 december vorig jaar ontdekt door de Rus Leonid Elenin, die daarbij gebruik maakte van een op afstand bestuurbare telescoop in New Mexico (VS).(nu.nl)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Van wie heb je dit gehoord? Sommige mensen vinden het leuk om het jou te laten denken of ze hebben het van een ander gehoord die het hun wilde laten denken. Een meteor is het deel van een meteorïde dat op de aarde inslaat nadat het vanuit de ruimte door de atmosfeer gevallen is. Dit is mogelijk maar er is niet voorspeld dat er een meteoriet zal inslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij zal op veilige afstand passeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal ongetwijfeld ooit weer een botsing komen tussen een stuk ruimtepuin en de aarde. In al die miljarden jaren die de aarde oud is is dat al zo vaak gebeurd. Alle kraters op de maan komen ook door inslagen.

De tijd en regelmatig waarmee dit soort dingen gebeuren wijkt nogal af van de menselijke tijd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat er net is ons leven weer een grote meteoriet op aarde zal vallen.

Kleinere meteoren bereiken onze aarde overigens met meer regelmaat. Het meeste puin verbrand echter in de atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel, heel veel onheilsvoorspellingen over grote rampen, of zelfs over het einde van de wereld.

De meeste daarvan zijn onzin.

Wat wel waar is, is dat er door het zonnestelsel een aantal grote brokken steen rondzwerven. Soms zijn dat kleine steentjes (millimeters in grootte), soms zijn dat reusachtige bergen, met afmetingen van tientallen kilometers.

Die steenklompen hangen niet zomaar wat rond, ze bewegen met snelheden van 100 duizend kilometer per uur, of zelfs nog sneller.

Sommige van die steenklompen komen in de buurt van de aarde. Het is dus een kwestie van tijd voordat er eentje zal inslaan - ooit moet dat gewoon een keer gebeuren.

Probeer je maar eens voor te stellen: een heuse berg, tien kilometer groot, valt vanaf enorme hoogte op aarde, met een snelheid van meer dan 100 duizend km/u... dat geeft een verwoesting die we nog niet hebben meegemaakt.

Waarschijnlijk is dit 65 miljoen jaar geleden gebeurd - die ramp maakte een einde aan de heerschappij van de dinosauriërs.

Er zijn meerdere grote inslagkraters gevonden, die aangeven dat er met enige regelmaat (geologisch gezien dan) zo'n brok inslaat.

In 1908 is er nog een grote brok neergekomen, in Toengoeska, Siberië. De verwoestingen waren enorm - het was puur geluk dat het getroffen gebied zo afgelegen en dunbevolkt was. Zie de eerste link hieronder voor meer informatie.

Een tijdje geleden was Apophis in het nieuws. Dat is ook zo'n grote klomp steen die af en toe in onze buurt komt. Afhankelijk van de onzekerheden in de berekeningen, zal Apophis inslaan, of ons op relatief korte afstand voorbijvliegen. Zie daarvoor de tweede link.

Maar er zijn meer van die grote brokken. We hebben ze nog niet allemaal ontdekt - soms ontdekken we er pas één wanneer die ons al rakelings voorbijgevlogen is. Daarom proberen ruimtevaartorganisaties geld te krijgen voor telescopen die de ruimte afspeuren, zodat we mogelijk gevaarlijke brokken steen bijtijds ontdekken.

Waarbij het overigens nog maar de vraag is wat we er dan aan zouden kunnen doen om een ramp te vermijden - de afmetingen en de snelheden van deze projectielen maken het lastig om ze "even" een andere richting op te duwen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tunguska explosie was geen meteor het was een experiment van nikola tesla. hier probeer hij via elektriciteit internet te maken alleen hier veroorzaakte hij een explosie dat miljoenen bomen omver blies
Cryofiel
12 jaar geleden
Schattig he, die samenzweringstheorieën waarvoor geen enkele aanwijzing bestaat, maar die steevast zodanig worden opgesteld dat ze niet te falsificeren zijn.
Je kunt pas met zekerheid zeggen dat het waar is, als het gebeurt (gebeurd is). Tot die tijd blijft het voorspellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere dag storten er meteoren en kometen op aarde, dus dat klopt wel, maar wanneer de grote jongen hier inslaat is nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kans dat een meteoor inslaat op de aarde is zeer onwaarschijnlijk, omdat de aarde te klein is om zo'n grote meteoor zoals die van de dinosaurussen op te vangen.