kun je in de ruimte gewoon bollen om elkaar heen laten draaien?

bv met wat knikkers een mini planetenstelseltje maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan.

Neem twee knikkers, zet ze op enige afstand van elkaar, en geef ze een (enorm klein) zetje. De knikkers zullen nu om elkaar heen gaan draaien, net zoals de aarde en de maan om elkaar heen draaien.

In feite zijn de aarde en de maan ook maar twee knikkers. Een tikje groter, verder is er geen verschil.

Neem je een bowlingbal en een knikker, dan kun je de knikker in een baan rond de bowlingbal laten draaien. Of meerdere knikkers, en daarmee een mini-planetenstelseltje maken.

Je zult je systeempje wel goed moeten afschermen van externe invloeden. Zulke kleine dingetjes raken al flink verstoord door de geringste invloed van buiten, dit in tegenstelling tot echte planeten die wel een stootje kunnen hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:

Op onderstaande Bron kun je zelf een klein planeetstelseltje maken, en kijken wat er gebeurt als je het "aan" zet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar halen ze de aantrekkingskracht t.o.v elkaar vandaan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee dat is grappig. ik was al bang dat het niet zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de paarse bol vliegt meteen van mijn scherm. en de gele gaat er ook langzaam van af.
dat van de bron. als ik op start druk.
maar wel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is leuk en leerzaam ik heb de leukste figuren gemaakt, maar zou er niet aan moeten denken om op zo een planeet te leven die zo leuk (de)& accelereert als ik ze zelf samenstel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke site overigens
itsme
13 jaar geleden
Belangrijk inderdaad om het af te schermen van externe invloeden. Want als je dat gaat doen zal je vanwege je eigen massa toch zelf wel afstand moeten houden, zo veel afstand dat je niet meer kunt waarnemen dat het werkt... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar vaak zal de aantrekkingskracht van andere hemel lichamen roet in het eten gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Knuppel: ik denk dat als je op een lichtjaar of 2 afstand van de zon gaat zitten, dat wel meevalt met die andere hemellichamen. @itsme: Misschien iets grotere bollen nemen, met ingebouwde aandrijving, zodat ze zichzelf een zetje kunnen geven. En dan met een hele dikke telescoop kijken. Wel handig als minstens een van die bollen ook licht geeft dan.
Cryofiel
13 jaar geleden
@JJoyRideRR, elk voorwerp heeft zwaartekracht. Ook een knikker. Ook jij en ik. @PrutsEinstein, je kunt de beginsnelheden (grootte en richting) en de beginposities van de bollen aanpassen. Je kunt ook meerdere bollen maken, tot maximaal vier. @itsme, je kunt die knikkers ook dichtbij houden. Breng de beide knikkers in een horizontale baan rond je middel. De knikkers kunnen daarbij rond elkaar draaien. Op die manier heb je jezelf als zon, de ene knikker als aarde, en de andere knikker als maan. Je bent dan dicht genoeg bij de knikkers om ze rond elkaar en rond jezelf te zien draaien. @Knuppel, de zwaartekracht van andere hemellichamen zal, zeker op de korte termijn van enkele tientallen millennia, de baan van het samenstel van de twee knikkers wel kunnen veranderen, maar geen invloed hebben op de baan die de knikkers rond elkaar beschrijven. @Widar, je kunt gewoon in een baan rond de aarde blijven. Tenslotte cirkelen aarde en maan al miljarden jaren rond elkaar, ondanks de aanwezigheid van de zon en Jupiter, die beide een merkbare zwaartekracht op aarde en maan uitoefenen. Op de door mij genoemde simulatiesite kun je ook twee kleine bollen maken die snel rond elkaar draaien, en een grote bol waar de beide bollen - terwijl ze om elkaar draaien - omheen draaien. Het kost wat experimenteerwerk, maar met wat ervaring kun je dat vrij makkelijk voor elkaar krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: Ja, klopt helemaal. Was een beetje kortzichtig van me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het nu gezien. het is echt heel leuk. je kunt er veel mee experimenteren. soms klapt een planeet tegen een andere. dat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel:
"Je zult je systeempje wel goed moeten afschermen van externe invloeden. "
Da's dus net de crux... Het lijkt me bijna praktisch onmogelijk om twee knikkers in de ruimte een flinke tijd rond elkaar te laten draaien.
Het woordje 'gewoon' in de vraag zorgt er dan voor dat 't antwoord toch negatief is, lijkt mij.
Ik kan d'r naast zitten... Misschien valt een praktijkproef wel mee; maar als je al ziet dat grote brokken ijs/steen gewoon uit elkaar gereten worden omdat ze in de buurt van Jupiter vliegen, en dat kleine brokjes zich ordenen in banen om grotere zaken heb ik niet veel hoop voor de levensduur van zo'n kunstmatige 'knikker-planetenstelsel' in ons planetenstelsel.

Andere antwoorden (5)

nee omdat ze geen aanstrekkings punt hebben om omheen te draai
als je ze een zetje geeft gaan ze recht uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee omdat de "bol" geen zwaartekracht uitoefent op de andere object. waardoor ze niet om elkaar heen gaan draaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je de ruimte of bedoel je in gewichtsloze toestand?
In dat laatste is dat wel eens uit te proberen met proeven.

In de ruimte zijn we eigenlijk nog nooit geweest....alleen in ons eigen Zonnestelsel misschien met heel veel invloed van de Zon en van andere objecten .
Ik vermoed dat Uw bollen vlug in een baan rond de zon zullen terechtkomen.....als mini-mine planetoiden.
En Uw bollen zullen ook niet blijven draaien;;;want de ruimte is niet ledig...ook daar zit nog wat gas....en gas geeft wrijving....en Uw bollen zullen na een tijd niet meer draaien.
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je die link zelf wel goed bekeken? Enkele waterstofatomen per kubieke centimeter. Daar heeft een object ter grootte van een knikker behoorlijk schijt aan hoor. Die draait miljarden jaren door, met een miniem zetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die wrijving is extreem klein,Ok
Maar waar U zich ook in ons zonnestelsel bevindt er zal altijd invloed zijn op de zon., hoewel er weer indringers (kometen, sommige brokstukken)zijn die zich daar niet veel van aantrekken.
En dan is er nog de snelheid waarmede zich de objecten verplaatsen. Het zonnestelsel in de Melkweg , de omwenteling rond de zon....,aantrekkingskrachten van planeten...
Waar wij al geweest zijn is er altijd al invloed geweest...het is ook daarom dat ik me niet wil uitspreken over wat zou gebeuren. Laat ons ervan uitgaan dat in de ruimte de natuurwetten zouden heersen.
Misschien toch beter eerst testen vooraleer uitspraak te doen.
Mijn kennis terzake is te klein om mij daarover uit te spreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die minimale wrijving zal wel niet genoeg zijn om de bollen op te wrijven , maar zou het niet kunnen dat het wel genoeg is om het bewegingsmechanisme t.o.v die bollen onderling te verstoren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over de ruimte, dus we kunnen elke plaats kiezen die geschikt zouden zijn. Het zonnestelsel valt af, waren we al achter. En als je kennis te klein is, moet je misschien niet antwoorden :P
Dat zal héél moeilijk worden. We hebben het dan over twee bollen met verwaarloosbare massa t.ov. de aarde.
In ideale omstandigheden, wanneer je een erwt in een cirkel met een straal van 1 meter wil laten draaien om bv. een gewicht van 1 kilo dan moet je die erwt een precieze beginsnelheid geven van 0,00000876 meter per seconde in precies de goede richting. Op aarde lukt dat niet vanwege de verstorende gravitatiekracht van de aarde.
Echter, wanneer je dat experiment verplaatst naar dat stuk in de ruimte tussen maan en aarde waar gewichtsloosheid heerst (ca. 0,9 x afstand maan aarde), ook daar zal de (maximale) verplaatsting van 2 meter, dit systeempje al teveel in de invloedsfeer van de aarde, dan wel de maan brengen, waardoor nog niet één omwenteling lukt.
Wellicht dat ergens tussen de sterrenstelsels een gravitatie-gradiënt te vinden is die voldoende klein is om deze beweging mogelijk te maken. Maar de nauwkeurigheid waarmee de snelheid en hoek moeten worden ingesteld en überhaupt om op die plek te komen vormen een onoverkomelijk probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er tussen de sterrenstelsels ruimte zat is. De doorsnede van de Melkweg is zo'n 50.000 lichtjaar. Het dichtsbijzijnde sterrenstelsel, de Andromedanevel, ligt op 2 miljoen lichtjaar. Voldoende ruimte dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf dacht dat de melkweg minstens 2x zo groot was, maar dat terzijde.
De praktische problemen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och, 100.000 lichtjaar mag ook, maakt niet uit als je het over 2 miljoen lichtjaar hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dichtste punt zou kunnen liggen net buiten de invloedsfeer van onze Zon .... maar dat is wel een eindje
Zo'n 2 lichtjaren volgens deze bron.
http://www.urania.be/sterrenkunde/zonnestelsel/grenzen.php?printfriendly=true
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat is er mis met een baan rond de aarde? De banen van de twee knikkers om elkaar heen zullen dan geen cirkels zijn, maar ze zullen wel stabiel zijn. Net als de banen van de aarde en de maan rond elkaar, ondanks de aanwezigheid van de zon met haar zwaartekracht en haar zwaartekrachtsgradiënt. Als je wilt, kun je het punt tussen aarde en maan nemen, en de knikkers in een "horizontaal" vlak om elkaar heen laten draaien. Daardoor blijven beide knikkers tijdens hun rotatie altijd op dezelfde afstand van zowel aarde als maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, da's ook weer waar. Als je naar Jupiter kijkt, hebben we al een stelsel binnen een stelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, een cirkelbaan loodrecht op de kortste verbinding aarde-maan. Is denkbaar. Maar dan heb je de zon nog; die levert ook een niet geringe bijdrage aan eb- en vloed dus die zal het cirkeltje ook snel verstoren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nou - dat betekent dat het cirkeltje geen cirkeltje zal zijn, maar een ei-achtig iets. Dat ei-achtige iets kan nog altijd heel stabiel zijn. Trouwens, de vraagsteller heeft niet aangegeven dat de banen miljoenen jaren lang stabiel moeten zijn...
nee veel te weinig massa, massa zorgt voor de aantrekkingskracht