Waarom versnelt dat uitdijing van het heelal?

Hoe kan dit eigenlijk? Normaliter wordt iets dat snelheid heeft vertraagd of blijft het in optimale omstandigheden "constant".

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is inderdaad een raadsel. Nadat de relativiteitstheorie was opgesteld, heeft Einstein samen met de Nederlandse astronoom De Sitter een heelalmodel opgesteld. Rekening houdend met de zwaartekracht van alle materie in het heelal was de conclusie dat het heelal ofwel zou moeten stoppen met uitdijen en weer gaan inkrimpen, ofwel zou blijven uitdijen maar dan steeds langzamer.
Einstein had op dat moment de Kosmologische constante, die in zijn formules voorkwam, op 0 gesteld en het "zijn grootste fout" genoemd om deze te introduceren. Dat klopte met de waarnemingen want een versnelde uitdijing was toen nog niet geconstateerd. Tegenwoordig denken we echter dat deze constante best een niet-nul-waarde zou kunnen hebben en dat daarmee ook de waargenomen versnelling zou kunnen worden verklaard. Die zou dan te maken hebben met de vacuum-energie die overal in het heelal aanwezig is en die een soort negatieve zwaartekracht uitoefent. Nou dat laatste klinkt behoorlijk vaag en dat is het ook. Want het opstellen van een model met formules is één ding, maar begrijpen hoe het dan werkt is nog wel iets anders. Daar wordt hard aan gewerkt maar een eenduidig logisch verhaal is er nog niet.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ik het zou weten, zou ik een nobelprijs hebben gewonnen. Het is een hele goede vraag, maar het beste antwoord dat iemand je zou kunnen geven is, is "Omdat iets het uit elkaar drukt.".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een theorie is dat het komt door donkere energie. Dit is een ander type energie dat we zien en kennen. Sterker nog, het is onzichtbaar en komt alleen met ons in contact door middel van zwaartekracht.

Donkere energie heeft namelijk de eigenschap om zwaartekracht af te stoten. Waarom dit is, is een gigantisch raadsel.

Experts denken dat van alle materie/ energie in ons universum bijna 70 procent donkere energie is! Bijna 27 procent is donkere materie! Dus met zo veel zwaartekracht afstotende krachten is het begrijpelijk dat alles steeds sneller uitdijt.

Zie bronnen voor extra toelichting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mischien een wat simplistische uitleg. Bij een ontploffing wordt het gas van nul naar een hoge snelheid gebracht. Deze snelheid wordt terug vertraagd door de wrijving met onze atmosfeer. Als we er van uitgaan dat er een bigbang was en dat er geen atmosfeer is die als remmende factor werkt, waarom zou de versnelling dan gewoon niet doorgaan.
Robby bb