Er zijn drie scenario's voor het heelal (met daarbinnen de nodige varianten). Het heelal is vlak, ofwel op enig moment blijft het in een soort evenwicht hangen en verandert niet meer. Het heelal dijt uit en dat stopt nooit. Ofwel het heelal stopt met uitdijen en gaar weer krimpen. We weten nog niet welk scenario het gaat worden maar op basis van de meest actuele metingen lijkt het er op dat het uitdij scenario toch zo langzamerhand het meest waarschijnlijk is.

Maar stel dat het heelal gaat krimpen, hoe zal dat dan gaan? Als eerste zal de uitdijing vertragen, stoppen en omkeren. Dat gaat al vreselijk lang duren als je er rekening mee houdt dat op dit moment de uitdijing nog lijkt te versnellen.

Nadat het krimpen begonnen is mag je verwachten dat dit steeds sneller gaat. Echter, tijdens de oerknal is er een periode van inflatie geweest waarbij de ruimte een korte tijd sneller uitdijde dan de lichtsnelheid. Dat heeft het heelal danig opgeblazen zodat het eigenlijk veel groter is dan je zonder die inflatie zou zijn. Dat betekent dat het krimpen veel langer zal duren dan het uitdijen.

Tijdens het krimpen zullen sterrenstelsels steeds dichter bij elkaar komen. Maar de ruimte tussen sterrenstelsels (en trouwens ook tussen individuele sterren, als op dit moment sterrenstelsels botsen merken individuele sterren daar eigenlijk ook niks van) is zo groot dat het heel lang zal duren voordat de materie echt bij elkaar komt.

Het heelal bestaat circa 14 miljard jaar. Het zichtbare universum heeft een doorsnee die inmiddels circa 90 miljard lichtjaar is. En men schat dat het niet zichtbare deel van het universum 250 keer zo groot is. Als dat allemaal naar elkaar toe moet vallen en je ervan uit kunt gaan dat omgekeerde inflatie niet bestaat en dat de lichtsnelheid niet doorbroken kan worden en mijn redenering klopt dan duurt het minimaal 22.500 miljard jaar voordat alles weer in een punt geperst is als de omkering vandaag zou beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat zijn heel wat als-dan situaties ! We begrijpen nauwelijks wat van de versnelde inflatie. Of een versnelde omgekeerde inflatie mogelijk of onmogelijk is is dus ook al niet te zeggen. Neem daarbij dat er met al die geconcentreerde zwaartekracht ook heel wat gebeurt met de ruimtetijd (en dus ook de tijd zelf !) dan is een goede voorspelling al bijna niet te doen. Het heelal dijt uit. Dat het heelal zou krimpen is een scenario gebaseerd op de aanname "stel dat dat ooit eens zou gebeuren" ! Niet meer en niet minder. We denken niet dát het gaat gebeuren laat staan dat we weten wannéér het gaat gebeuren. Die 22.500 miljard jaar is écht helemaal uit de lucht gegrepen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar los van alle als dannen en overige aannames en veronderstellingen ben ik er wel van overtuigd dat krimpen veel langer gaat duren dan dijen.

Andere antwoorden (1)

Het heelal dijt uit. Krimpen is dus slechts een optie waarin je aannames doet die niet volgens de werkelijkheid zijn. De resultaten van die gewijzigde aannames kunnen alles zijn (afhankelijk van de aanname) de snelheid van krimpen van het heelal dat daar het gevolg van is dus ook.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
+
Alles hangt af van hoe je het inderdaad definieert. Als je aanneemt dat het oneindig snel inkrimpt, is het "binnen nanoseconden" gebeurt. Als het oneindig klein is, duurt het oneindig lang. Feit is dat het heelal inderdaad uitdijt. Er gaat geen Big Crunch plaatsvinden (voor zover we dat kunnen nagaan). Vooralsnog is er inderdaad geen reden om aan te nemen dat het heelal inkrimpt