Wat IS straling eigenlijk?

Van warmte kan je (soms) de straling voelen. Van licht kan je (soms) de straling zien. Je kan het niet in een doosje doen of beetpakken. Wat is het eigenlijk?

14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Wat straling echt is, weet helaas niemand. Er zijn zeer veel discussies gevoerd of de straling nou uit onmeetbaar kleine deeltjes (fotonen, materie) of uit golven bestaat.
Een groep wetenschappers zegt dat straling uit golven bestaan. Inderdaad zijn er veel experimenten waaruit blijkt dat de straling werkelijk uit golven bestaan, maar de grote vraag is dan: Door wat voor stof beweegt die golf zich dan ? In vacuum (geen materie) is de straling namelijk ook aanwezig.
Er zijn ook theorien over de aether, wat dan een soort onmeetbare en onzichtbare materie moet zijn, waarin de golven zich voortbewegen. Veel bekende wetenschappers hebben hier reeds langs over nagedacht maar zijn niet tot een eenduidige conclusie gekomen.

Als je op internet gaat zoeken wat straling nou precies is, wordt meestal niet op bovenstaande aspecten ingegaan; Door gewoon een lijst met eigenschappen op te noemen, wordt de vraag meestal ontweken. Feit is dat niemand weet wat straling echt is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het wel, maar het is zo moeilijk uit te leggen. Ik zou eerder een niuwe godsdienst beginnen dat een leek precies uit te leggen wat straling is. In de wetenschap is er geen twijfel en jouw rethorische vraag is allang opgelost. Je bent een beetje achter met de theorie. Eeen beetje, nou ja een jaar of 100
AWM
14 jaar geleden
Voor een wetenschappelijke onderbouwing van een fenomeen kun je beter geen alu-hoedjes-website gebruiken als bron.
zondag
14 jaar geleden
Haha Hassan, ik ben toch geen wetenschapper! Laat mij maar lekker 100 jaar achter zijn met mijn vraag. Nog vroeg genoeg! Blij dat de vraag al is opgelost en dat jij het antwoord weet. Laat ons er dan ook eens van meegenieten zou ik zeggen.

Andere antwoorden (6)

Straling is het uitzenden van energie als golven (elektromagnetische straling) of als deeltjes (deeltjesstraling, zoals alfastraling en bètastraling); volgens hedendaagse kwantummechanische opvattingen is hier overigens geen fundamenteel verschil tussen. Straling is energieoverdracht zonder dat er sprake is van direct contact.
Straling kan worden veroorzaakt door talloze natuurkundige processen, zoals radioactief verval, kernsplitsing of kernfusie, (hoge)temperatuur, of door materialen zoals gassen die kunnen gaan stralen onder invloed van elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou nee, even mierenneuken: straling IS geen energieoverdracht, het kan een middel zijn om energie over te dragen.
AWM
14 jaar geleden
En je slaat de non-ioniserende straling maar even over voor het gemak, terwijl daar wel naar gevraagd werd.
Straling is niks meer of minder dan een golf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan ga ik nooit meer in zee.
Ik kan het alleen uitleggen aan de hand van plaatjes, maar daar is GV geen goed medium voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals we allemaal weten is de atomaire bouwsteen van de materie. Samengesteld uit protonen en neutronen in een atoomkern en de elektronen in een baan om de kern is samengesteld uit. Als het aantal neutronen in de kern van een stof groter is dan het aantal protonen en neutronen in de kern is gefragmenteerd instabiliteit optreedt. Deze versnippering in de alfa-, bèta, gamma stralen zijn niet met het blote oog, geroepen en verwijderd. Deze stralen "straling" wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je snijdt een moeilijk onderwerp aan. Straling is energie die uitgestraald wordt. De drager hiervan is een zogenaamde foton. Stel die maar even voor als een emmertje. Hoe meer energie in 1 foton (hoe voller de emmer) hoe hoger de trilling van het foton. Gek genoeg heeft een foton ultra-violet licht (wat je niet voelt) meer energie dan een foton infrarood. Een foton infrarood geeft zijn energie makkelijk af en dan voel je warmte. Utraviolet dringt diep door en maakt zaken zoals je DNA stuk. En dat voel je niet (gelukkig) Ter bescherming probeert je lichaam dan pigment aan te maken. (en dan wordt je bruin)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn electromagnetische golven. Net als op zee, daar lijkt het op.