Sneller naar achter dan naar voor?

Het heelal deint uit , er zitten dus zonnestelsels achter ons. Als we tegen het beginpunt in gaan moeten we er toch sneller zijn dan stelsels die voor ons liggen?

We zijn begonnen met de oerknal, dus gaat alles naar buiten vanaf dat punt. Dus als je tegen dat ingaat komt er iets sneller op je af zoals 2 personen sneller bij elkaar zijn als ze beide lopen dan als er 1 stilstaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

We gaan inderdaad op dit moment nog uit van een uitdijend heelal. Pak een lege ballon en zet daar met stift op willekeurige plaatsen een aantal stippen op. Blaas nu de ballon op. Je zult zien dat, ongeacht welke stip je kiest, de ander stippen zich van 'jouw gekozen stip' verwijderen. Dit voorbeeld maakt het model van het huidige 'inflatoire heelal' zichtbaar.
Het is niet zo dat we 'terugbewegen' naar wat ooit eens het beginpunt van het heelal was. We bewegen er nog steeds vandaan.

Dit geldt echter voor de kosmos als geheel. 'Lokaal' gezien komt het voor dat sterrenstelsels, vanwege de zwaartekracht die ze onderling op elkaar uitoefenen, zich naar elkaar toebewegen. Zo komt onze naaste buur, het Andromedastelsel, met zo'n 125 km/s op ons af. (Dat is niet de snelheid van het stelsel zelf maar de onderlinge snelheid van ons stelsel en het Andromedastelsel. En dan nog kan een stelsel in meerdere richtingen bewegen. De aanname hier is dat het alleen de snelheid in 1 dezelfde richting betreft.)

Dit alles betekent dat het zo'n 6 miljard jaar gaat duren voordat we met het Andromedastelsel gaan 'botsen'. (Of we schieten langs elkaar heen omdat het stelsel nog een snelheid heeft in een andere richting)
Verschillende bronnen geven verschillende snelheden aan voor het Andromedastelsel, bijv http://www.dagboekkamer.nl/reageerbuis/2007/05/its-big-thing-thats-gonna-fall.html

In dit geval (190 km/s) duurt het nog 3,95 miljard jaar voordat we botsen en niet, zoals de site vermeldt, 2 miljard jaar.

Deze site vermeldt weer 100 km/s.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=176515

Op http://cid-8467f73ae6f7933d.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/andromedabotsing/andromedabotsing.xls
heb ik een bestandje neergezet waarin je in het gele kader de snelheid van het Andromedastelse kunt invoeren. Onderaan verschijnt dan hoe lang het nog duurt voordat we botsen.
Er zal niet echt sprake zijn van een botsing (een sterrenstelsel bevalt vooral een hoop vaccuum en, zoals recent ontdekt, een hoop donkere materie: zoek maar eens op allesoversterrenkunde.nl).
Maar zoals je in de twee artikelen kunt lezen waarvan ik hierboven de links heb toegevoegd, zal die 'botsing' wel grote gevolgen hebben voor wat er dan nog over is van ons zonnestelsel (bedenk dat de zon nog maar 3 miljard jaar in de huidige toestand schijnt, daarna wordt zij een rode reus die uiteindelijk zelfs de aarde zal verzwelgen. Als laatste krimpt zij tot een witte dwerg en dan zijn we 5 miljard jaar verder.)

Dus een botsing over 6 miljard jaar zullen we niet meer meemaken want dan bestaat het zonnestelsel in zijn huidige vorm al niet meer.

Maar goed, volgens mij is je vraag beantwoord. Ook het stuk waarover je praat over het naar elkaar toekomen van 2 voorwerpen en dat dat dan sneller gaat.

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

"deint uit"? Volgensmij is dat niet zeker. Verder begrijp ik je vraag niet echt net als de rest.
Wist je trouwens dat ons sterrenstelsel op ramkoers is met een ander sterrenstelsel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben geen astrofysicus maar voor zover ik weet deint alles in het universum mee. Dus relatief gezien maakt het niet uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want het dijt uit vanuit 1 middelpunt, dus dan moeten we eerst door het middelpunt heen om opnieuw de hele weg af te leggen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er is geen middelpunt.
Een middelpunt ligt halverwege. Halverwege oneindig bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Halverwege oneindig is 1/2 * oneindig. Stel oneindig even op gigantisch groot, wat mij betreft zelfs op 1 met zeven miljoen miljard nullen, dan blijft er wel degelijk een middelpunt. Er is altijd een middelpunt, anders zouden onze zonnestelsels zich niet van elkaar verwijderen!
We gaan toch niet tegen het beginpunt in maar ervanaf zoals alles dat doet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ehm wtf serieus wat bedoel je.... het heelal dijt uit. Maar je vraag is te onduidelijk om ook maar een beetje een logies antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heelal heeft geen middelpunt en dijt uit ten opzichte van ieder punt. Het heelal is ook oneindig groot. Wat een slechte vraag dit!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het heelal is niet oneindig groot maar is ongeveer 1000 miljard lichtjaar groot en naar verwachting heeft het een middelpunt. Tenminste het lijkt er op dat alles heel langzaam rond een punt uit deint en beweegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pardon? Ik ben astrodeeltjesfysicus en kan je van behoorlijk wat wetenschappelijke bronnen voorzien die jouw bewering tegenspreken. Ik denk dat je jouw informatie hebt gehaald uit verouderde documenten: het wetenschappelijke inzicht evolueert immers door de tijd heen.
Je hebt gelijk, het heelal dijt uit. Maar het dijt uit in alle richtingen, alles verwijdert zich van elkaar, het totale heelal wordt dus groter.
Het verschijnsel wordt de Kosmische Kat genoemd.
Stel je een kat voor met alle haren rechtovereind.
Blijft natuurlijk toch een moeilijke materie, ook om uit te leggen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat wij zelf steeds verder van het middelpunt raken, zou een ruimteschip die vanaf de aarde reist dus diezelfde startsnelheid hebben.

Omdat je snelheid dus relatief is aan de positie van de aarde, zou het net zolang duren om naar een sterrenstelsel te reizen die achter ons ligt als naar een stelsel dat voor ons ligt, indien de afstand gelijk is en de betreffende stelsels met de zelfde snelheid reizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij is het heelal oneindig groot,dus dan lijkt het me niet dat het nog oneindiger kan uitdeien.
en welk beginpunt?? wat was er daar voor dan? niks?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb k mezelf ook afgevraagd. Je redenering klopt, maar ze beweren ook niet wat jij denkt dat ze beweren.
Ze hebben namelijk niet de afmeting van het hele heelal gemeten en gezien dat die steeds groter wordt, ze hebben alleen gemeten dat de sterrenstelsels onderling steeds verder vanelkaar af bewegen.
vergelijk het even met een steen die je in het water gooit. De kringen die je daar ziet blijven toch in afstand absoluut gezien 'even ver' van elkaar liggen. Dus ze halen mekaar toch niet in?