Wordt het ooit donker op het oppervlak van Venus?

Met temperaturen tussen de 400 en 500 graden Celsius zou je verwachten dat zelfs de rotsen, letterlijk: gloeiend heet zijn en dus constant licht uitstralen. Ook 's nachts.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden

Het beste antwoord

Rotsen gaan gloeien (rood) vanaf zo'n 525 graden Celsius:
In practice, virtually all solid or liquid substances start to glow around 798 K (525 °C; 977 °F), with a mildly dull red color, whether or not a chemical reaction takes place that produces light as a result of an exothermic process. This limit is called the Draper point. The incandescence does not vanish below that temperature, but it is too weak in the visible spectrum to be perceptible.

Vertaald met Google Translate:
In de praktijk beginnen vrijwel alle vaste of vloeibare stoffen rond 798 K (525 ° C; 977 ° F) te gloeien, met een licht doffe rode kleur, ongeacht of er een chemische reactie plaatsvindt die licht produceert als resultaat van een exotherm proces . Deze limiet wordt het Draper-punt genoemd. De gloed verdwijnt niet onder die temperatuur, maar is in het zichtbare spectrum te zwak om waarneembaar te zijn.
(zie bron 1)

Komt er zonlicht op het oppervlak?
The atmosphere of Venus is primarily of supercritical carbon dioxide and is much denser and hotter than that of Earth. The temperature at the surface is 740 K (467 °C, 872 °F), and the pressure is 93 bar (1,350 psi), roughly the pressure found 900 m (3,000 ft) underwater on Earth. The Venusian atmosphere supports opaque clouds of sulfuric acid, making optical Earth-based and orbital observation of the surface impossible.

Vertaald met Google translate:
De atmosfeer van Venus bestaat voornamelijk uit superkritisch koolstofdioxide en is veel dichter en heter dan die van de aarde. De temperatuur aan het oppervlak is 740 K (467 ° C, 872 ° F) en de druk is 93 bar (1350 psi), ongeveer de druk die op aarde 900 m (3000 ft) onder water wordt aangetroffen. De atmosfeer van Venus ondersteunt ondoorzichtige wolken van zwavelzuur, waardoor optische observatie van het oppervlak vanaf de aarde en vanuit de ruimte onmogelijk wordt.
(zie bron 2)

Nu wordt het dus interessant. Zonlicht bereikt het oppervlak van de planeet niet direct. De wolken zijn ondoorzichtig. De temperatuur op het oppervlak ligt onder het Draper punt dus zichtbaar licht zenden de rotsen niet uit (wel een enorme hoeveelheid IR licht want alles is inderdaad waanzinnig heet!).

Op de dag kant is het wel licht (zie foto's bron 3), maar het is een diffuus zwak geel licht (door alle dikke zwavelwolken). In de nacht is dit diffuse licht er niet (want nacht) en zal het dus gewoon donker zijn.
Thecis
8 maanden geleden