Wat gebeurt er met ruimteafval in de ruimte?

Vaak zweven er brokstukken of ander soort afval in een baan om de aarde. Wordt dit op een of andere manier afgebroken of blijft het voor altijd zweven en wat voor effect heeft dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (6)

Het meeste afval en dat is heel wat zal ooit een keer naar aarde terug komen. Het zal dus terug vallen op aarde dat is al eens een paar keer gebeurt zonder ernstige gevolgen maar dat is in de toekomst niet altijd uit te sluiten. Veel verbrand in de dampkring maar lang niet alles.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wauw heb je dat opgezocht of wist je dat al je hebt mij goed geholpen met mijn werkstuk dankje
In principe blijft dat eeuwig zweven, het valt niet vaak vanzelf terug op de aarde, zeker de grote niet meer werkende satellieten. De nieuwste satellieten zouden een soort zeil kunnen uitklappen aan het einde van hun 'leven' waardoor hun snelheid vertraagt en ze zo uiteindelijk verbranden in onze dampkring. Oudere satellieten hebben dat niet ingebouwd en die zou je een duwtje kunnen geven naar een baan verder om de aarde en daar zo een soort satellietenkerkhof kunnen maken.

Kleinere brokstukken zijn dus lastiger aan te pakken maar ook heel gevaarlijk voor nog werkende satellieten en ook ruimtevaarders. Ideeën om dit aan te pakken zijn er genoeg: onder meer een ‘vuilniswagen’ voor in de ruimte, het weglaseren van het afval en dreggen naar puin zijn genoemd als oplossingen. Maar het ligt vaak politiek gevoelig. Zo willen sommige landen niet dat hun puin door een ander land wordt verzameld, omdat ze de gebruikte technologie voor zichzelf willen houden. Ook zijn landen bang dat een land dat puin naar beneden kan halen de technologie zal gebruiken om nog goed werkende satellieten neer te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De min-punter laat zich misschien (af)leiden door de fantastisch klinkende suggesties maar wetenschappelijk gezien is er -zeker theoretisch- niet veel op af te dingen. Misschien is het gewoon wachten op de technische en financiële haalbaarheid.
Pluspuntje ter compensatie.
Het ruimtepuin blijft om een baan rond de Aarde zweven totdat het neerstort en verbrand in de dampkring. Het gevaar dat er een groot brokstuk neerstort op Aarde ( niet verbrand in de dampkring ) is vrij klein. Er cirkelen maar liefst 27 duizend objecten van tien centimeter of meer in een baan om de Aarde. Het afval vormt wel een bedreiging voor de dure communicatiesatellieten die in een baan om de aarde cirkelen. Men heeft wel plannen om het ruimteschroot op te ruimen maar daar is het tot nu toe bij gebleven. Mensen produceren afval, zelfs in de ruimte en het ruimteschroot neemt nog steeds toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal blijft het gewoon rondzweven in een baan om de aarde, en soms vallen er brokstukken terug op aarde, die dan verbranden in de dampkring. Ik weet niet of er opruimacties worden gehouden (waarschijnlijk niet) maar dat zou wel een goed idee zijn. Het kost wel veel geld, maar denk na, er komt steeds meer en meer ruimteafval, zal dat uiteindelijk niet slechte gevolgen hebben? (minder zonlicht, raketten die zich een weg moeten banen, of denk ik te simpel?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inprenciepe blijft het voor eeuwig zweven in de ruimte alleen aan het internaionale ruimestation ISS heb je een grijp arm die als er ruimte afval tegen het ISS zou aan botsen kan pakken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iemand is aan het proberen om het weg te halen door een soort kleine satelliet te sturen met een grijp arm en camera’s de grijp arm pakt de kapotte satelliet maar wel goed anders gaat die nog meer kapot en dan komt er meer puin. Dus er gaat een kleine satelliet in de ruimte en die pakt de grote kapotte satelliet en camera’s hebben daar een belangrijke rol bij want die moeten goed kijken want de satelliet draait ook rond dus het moet heel precies.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Heb je hier een bron van ?
" iemand is aan het proberen" .... Wie is die iemand ?