in devroege ochtend zie je nu (eind december) een heldere ster op de oostelijke hemel, welke planeet is dat?

Toegevoegd na 2 uur:
de suggestie van de app vind ik interessant. maar de gegeven link (ook zonder . in de tekst, lijkt niet te bestaan. ik heb een iPhone.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De planeet Venus.

Venus is momenteel echt helder, eigenlijk het enige echt heldere hemellichaam aan de oostelijke ochtendhemel. Zelfs als het al helemaal licht is vlak voor zonsopkomst nog wel zichtbaar. Mars is weliswaar in de nanacht wel zichtbaar, maar is echt veel minder helder. Bovendien: Mars is rood, Venus is zilverwit (ongeveer dezelfde kleur als de volle maan, als die hoog aan de hemel staat). Venus is momenteel circa magnitude -3,3 en Mars + 1,6, wat wil zeggen dat Venus circa 40 x helderder lijkt dan Mars.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Dat is een beter antwoord. Nog een duidelijker overzicht: http://hemel.waarnemen.com/vannacht/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heel goed antwoord, met achtergrondinfo!