Kan de spaceshuttle niet langzaam landen zodat het geen hitteschild meer nodig heeft vanwege gebrek aan frictie?

Ik denk steeds dat het mogelijk moet zijn voor de shuttle om zo langzaam de dampkring in te komen dat een hitteschild niet nodig is.

weet iemand hoe dit zit? waarom het al of niet kan?

en als de "re-entry" heeft plaatsgevonden, zou je motoren kunnen starten om naar huis te vliegen, simplistisch gezegd... ja toch?

iemand ideeën hierover?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De spaceshuttle heeft, net als een vliegtuig, geen echte aandrijving tijdens het dalen door de atmosfeer en de landing. Feitelijk valt hij omlaag.

Voor een echte afremming zou de orbiter (zo heet het ding) achterwaarts de dampkring moeten binnenkomen en dan nog is er geen brandstof voor een behoorlijke afremming.

In het kort: niet praktisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mij heeft de shuttle niet genoeg brandstof aan boord om af te remmen, dus remmen ze (met opzet) af op de lucht. Maar theoretisch zou 't wel kunnen denk ik - als de shuttle dus genoeg brandstof had om eerst flink af te remmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een shuttle heeft nauwelijks vleugeloppervlak. Hierdoor is een echte vlucht (zoals bij een normaal vliegtuig) niet mogelijk en is het eigenlijk een gecontroleerde val.

Je zou zeggen dat een groter vleugeloppervlak dan uitkomst zou bieden, maar ik vermoed dat dit qua brandstofverbruik niet rendabel is. Zover van de aarde verwijderd, waar geen zwaartekracht heerst, zijn grotere vleugels niet nodig en tijdens de lancering zullen grotere vleugels alleen maar een negatief effect hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als de shuttle al zou kunnen remmen zou de kans op koersafwijkingen groter worden. De hoge snelheid garandeerd in deze een juiste baan naar de landingsplaats.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan komt hij toch niet door de dampkring?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom niet? Die dampkring is niet bepaald een 'dikke substantie'.
Tja... het zou nog wel kunnen. De NASA heeft geëxperimenteerd met alternatieve raket-achtige gevallen die moeten afremmen met raket motors. Het resultaat was niet bijzonder bemoedigend.
Maar niet alleen was dit behoorlijk onbestuurbaar maar als je van zulke hoogten met zulke snelheden naar beneden komt heb je nogal een enorme raket nodig om af te remmen. Als je zo traag wilt gaan dat je kennismaking met de atmosfeer zo weinig weerstand op levert dat je geen hitteschild nodig hebt moet je zo ongeveer een complete extra raket mee naar boven schieten vanwege de enorme hoeveelheden (bijzonder explosieve!) brandstof die je dan nodig gaat hebben. Ik zou als astronaut liever vertrouwen op een relatief simpel hitte schild dan hopen dat m'n motor, met z'n honderdduizend onderdelen, niet in 1 van die stuk voor stuk door de laagste inschrijver geproduceerde onderdelen stiekem een klein design foutje heeft, in 1 keer start. 1 keer door die stress heen moeten lijkt me al genoeg...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de spaceshuttle niet genoeg snelheid heeft bij het ingaan van de dampkring, zou de spaceshuttle afgestoten worden en in een kring om de aarde belanden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt van de hoek af. Als je toch af gaat van afremmen met een enorme raket ipv atmosfeer wrijving kan je hem net zo goed recht naar beneden laten donderen.....
Dat beetje extra moeite maakt dan ook niks meer uit...
Als je voldoende brandstof over wilt houden om effectief te kunnen afremmen op de terugweg, dan is er bij de lancering zoveel gewicht, dat de zaak niet erg hoog komt en van enige lading meenemen is dan ook geen sprake.
AWM
15 jaar geleden
Ookal ga je langzaam door de dampkring, dan nog verbrand je levend.

Naar huis vliegen kost extra brandstof. En dan heeft dan weer meer gewicht. En dat zorgt ervoor dat er nog meer brandstof nodig is om hem allereerst buiten de dampkring te krijgen. En daardoor wordt alles dan weer nog zwaarder en duurder.
En daarom kiest men hier niet voor.