Is onze zon zichtbaar vanaf andere sterren met enkel (mensen) ogen?

Of anders geformuleerd: zijn alle sterren die we zien vanaf de aarde met onze blote ogen helderder dan onze zon?

8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Hier kan je berekeningen op loslaten. Daaruit komt dat de zon tot ongeveer een afstand van 60 lichtjaar met het blote oog te zien zou ziijn. Maar of het je _vanaf andere sterren_ zou lukken, betwijfel ik. Nog los van de vraag of je niet onmiddellijk zou verbranden, blijft de vraag hoe je een zwak schijnsel als dat van onze zon zou kunnen zien zonder verrblind te raken door al het licht 'onder' je ...
kierkegaard47
8 jaar geleden
De zon is helderder dan verreweg de meeste sterren (80% van alle 'gewone' sterren zijn rode dwergen en nog eens 12.5% zijn oranje dwergen, beide soorten zijn lichtzwakker dan de zon), maar dat betekent niet dat de meeste sterren die je 's nachts kunt zien ook echt minder helder zijn dan de zon. Dat komt omdat naarmate een ster minder helder is, je hem ook van minder ver kunt zien. Om een voorbeeld te geven: Deneb staat op een afstand van 800 lichtjaar. Toch is het een van de helderste sterren aan de hemel omdat Deneb 200.000 keer zoveel licht uitstraalt als de zon. Het andere uiterste: de dichtstbijzijnde ster muv de zon, Proxima Centauri staat op een afstand van 'maar' 4.28 lichtjaar. Toch is deze ster zo lichtzwak dat je al een wat grotere amateurtelescoop nodig zou hebben om hem te zien. Ik vermoed (gebaseerd op 'de gemiddelde afstanden tussen sterren', en nog wat andere cijfertjes die ik hier niet neer zal strooien) dat de meeste sterren die je 's nachts kunt zien, helderder zijn dan de zon. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Epsilon Eridani bv. heeft 'maar' 28% van de lichtkracht van onze zon, maar staat toch nog zo dichtbij (10.5 lichtjaar) dat deze 's nachts goed te zien is.

Het beste antwoord

Jazeker, onze zon zal vanaf niet te veraf gelegen sterren (nou ja, planeten die daar omheen draaien, want op een ster verdampt de waarnemer direct) goed te zien zijn. Gezien vanaf de aarde heeft de zon als hij hoog staat en bij onbewolkt weer, een schijnbare helderheid van meer dan minus 26 (verklaring in bron 1). Onze zon is echter een relatief zwak lichtgevende ster die alleen door haar nabijheid voor ons zeer fel schijnt.
Toch zou de zon, net als veel andere niet bijzonder helder schijnende sterren die niet te ver af staan, wel te zien zijn: hij heeft een absolute magnitude (vakjargon voor werkelijke helderheid) van 4,88 -- dat is de helderheid van een ster, gezien vanaf 32,8 lichtjaren afstand (lees in bron 1 hoe men op dit getal uitkomt). Afhankelijk van de waarneem-omstandigheden (zie onder) zou de zon tot op 50 a 60 lichtjaren afstand wel te zien zijn. Bron 2 vermeldt van vele bekende sterren de schijnbare en werkelijke helderheid; en bron 3 vermeldt dat er 133 vanaf de aarde zichbare sterren zijn, die binnen 50 lichtjaren van ons staan (en van waaraf de zon dus te zien zou zijn).

Bedenk hierbij de volgende zaken:

(a) Doordat de aarde een atmosfeer heeft, bereikt veel sterrenlicht de aarde niet. Een astronaut zou vanuit een ruimtecapsule in een baan om de aarde, of vanaf de maan, vele sterren kunnen zien die door de atmosfeer te zwak zijn om vanaf het aardoppervlak te zien. De atmosfeer zorgt er ook voor dat veel sterren niet zichtbaar zijn als ze vlak boven de horizon staan: hun licht moet dan door een dikke laag atmosfeer heen. Door hetzelfde effect lijkt de zon bij opkomst en ondergang rood.
(b) Ook de interstellaire ruimte is niet overal even helder. Interstellaire stofwolken kunnen een ster ook zwakker doen lijken dan hij zou zijn, zonder deze 'ruimterook' ervoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
"Onze zon is echter een relatief zwak lichtgevende ster ." Alleen maar relatief zwak ten opzichte van de sterren die (veel) helderder zijn dan de zon, en dat is een vrij kleine minderheid van alle sterren. De zon schijnt feller dan 90-95 % van alle sterren op de hoofdreeks (en geschat wordt dat 90% van alle sterren op de hoofdreeks zit, wat maakt dat de zon helderder is dan minstens 80% van alle sterren, en waarschijnlijk ook wel meer dan 90%). Wel is het natuurlijk zo dat er 'monsters' zijn met tien- of honderdduizenden keren de lichtkracht van de zon, waarbij deze dus zowat in het niet valt. Hoewel deze zeldzamer zijn naarmate hun helderheid groter is, zal je ze ook beter zien. Vandaar ook mijn vermoeden dat hoewel de zon helderder is dan de meeste sterren, _de meeste sterren die je 's nachts kunt zien_ toch helderder zullen zijn dan de zon.

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk is onze zon te zien vanaf nabije sterren. DE sterrenhemel zal er vanaf nabij gelegen sterren weinig anders uitzien dan zoals wij hem zien. Alleen sterren die redelijk dichtbij staan zullen een andere positie hebben maar bijvoorbeeld de melkweg staat zo ver weg dat er daar geen verschil geconstateerd kan worden.

De Zon is te zien in het sterrenbeeld Cassiopeia en heeft daar slechts een magnitude 0,5, vergeleken met magitude -26,7 vanaf de Aarde (zie bron).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wilde dat ik tegelijk een plus en een min kon uitdelen! Dus doe ik geen van beide. Het eerste deel van je antwoord klopt namelijk, maar het tweede deel is echt onzin. Iets is nooit te zien 'in het sterrenbeeld [vul maar een naam in]' (en ik denk dat je bedoelt: vanuit) want de sterren daarvan staan op zeer uiteenlopende afstanden. Er zal vast wel 1 ster in Cassiopeia zijn, waarvoor je uitspraak waar is; maar alle andere sterren in Cassiopeia staan op andere afstanden van onze zon en daarvoor is je uitspraak niet waar; de helderheid van sterren hangt immers af van (onder andere) hun afstand tot de waarnemer.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik denk dat de antwoordgever bedoelt, dat _vanaf alpha centauri_ de zon in het sterrenbeeld Cassiopeia te zien zou zijn met een magnitude 0.5. Iets dergelijks staat namelijk in de bijgeleverde link (maar staat inderdaad niet duidelijk in het antwoord).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik ben vergeten te vermelden vanuit welke ster ik redeneer. Vanuit alpha centauri is de sterrenhemel weinig anders dan hier.