Stel je hebt twee planeten die in dezelfde baan om hun ster bewegen. Bewegen deze planeten sneller, langzamer of hetzelfde dan als er één zou zijn?

Er van uitgaande dat ze ook dezelfde massa hebben. Zou een onderlinge afstand van de twee planeten groter/kleiner dan 180 graden uiteindelijk de beslissende factor zijn?

Toegevoegd na 18 uur:
De hypothetische situatie voorstellend als dat er eerst twee planeten met een zelfde snelheid om dezelfde ster draaien en er vervolgens één wordt weggenomen. Gaat die planeet die blijft, dan sneller, langzamer of hetzelfde als daarvoor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat hangt ervan af in welke baan je de zware planeet hangt. Als je hem ver weg van de zon hangt zal hij veel langzamer gaan, als je hem veel dichterbij de zon hangt zal hij veel sneller gaan.

Als hij in dezelfde baan hangt zal hij vanwege zijn massa sneller gaan.

Volgens mij moeten de twee planeten dezelfde massa hebben als ze in dezelfde baan draaien want als dat niet zo is zal de ene planeet de andere inhalen wat ongetwijfeld tot vuurwerk zal leiden.

De vraag in je toelichting is het drielichamen probleem, en dat gaat mijn kennis te boven (de eerste vraag misschien ook wel ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze bewegen even snel. De baansnelheid hangt af van de afstand van de planeet tot de ster en van de massa van de ster.
De baansnelheid hangt niet van de massa van de planeet. (aangenomen dat die veel kleiner is dan van de ster)
Reddie
11 jaar geleden
Als alle gegevens (massa, afstand, excentriciteit van de baan) precies gelijk zijn voor de twee planeten dan moet hun snelheid ook gelijk zijn. Die snelheid zal iets hoger liggen dan wanneer er één planeet is, want de totale massa van het systeem wordt iets groter. Men kan dan de zon en de beide planeten beschouwen als bewegend om een gezamenlijk zwaartepunt met als massa de som van de drie.
Echter, we weten tegenwoordig dat zo'n situatie niet stabiel is. Een zeer kleine verstoring zal er al voor zorgen dat de een iets sneller zal gaan dan de ander. Met onvermijdelijk het gevolg dat ze ofwel zullen botsen, ofwel elkaar uit de gemeenschappelijke baan stoten.
In de 19e eeuw, en ook in sommige SF-verhalen, is wel gespeculeerd over een tweede aarde, die we niet zouden zien omdat hij altijd achter de zon staat. Tegenwoordig weten we dat dat onmogelijk is. Niet alleen omdat ruimteschepen hem inmiddels ontdekt zouden hebben, maar ook omdat twee grote massaconcentraties in dezelfde baan elkaar om bovengenoemde reden uitsluiten.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe werkt dat mechanisme dan, dat er voor zorgt dat twee gescheiden massa's zich gaan gedragen alsof het er één is zodat het sneller gaat?
WimNobel
11 jaar geleden
Omdat ze ook elkaars zwaartekracht voelen. In het algemeen kun je een berekening van de zwaartekracht sterk vreenvoudigen door te doen alsof alle onderdelen zich in een gezamenlijk massamiddelpunt bevinden. Bijv. i.p.v. uit te rekenen hoe alle onderdelen van de aarde inwerken op een vallend voorwerp, mag ik doen alsof alle massa van de aarde in het middelpunt zit. Ik denk dat dat ook voor de ster en de twee planeten geldt omdat het volledig symmetrisch is en het middelpunt van het systeem dus samenvalt met het middelpunt van de ster.
Die totale massa is bij twee planeten iets groter dan bij één planeet dus moeten ze iets sneller in hun baan bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de snelheid van de planeten hangt toch niet af van zijn massa's?! Heb je misschien ook een bron voor je stelling dat dat ook geldt voor twee gescheiden planeten?