Als de ISS over x jaar door de aantrekkingskracht terugvalt kunnen ze 'm dan weer terug omhoog brengen?

Als de 100 Miljard kostende ISS over x jaar terug naar de aarde valt (door de aantrekkingskracht) kan de NASA 'm dan nog redden met bv. raketten zodat ie nog langer mee kan gaan?
Zo niet, is 100 miljard dan geen TE dure grap voor zoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het ISS valt nu al terug naar de aarde. Dat komt doordat er, ook op die hoogte, nog een heeeeel klein beetje rest-atmosfeer is. Die zorgt voor afremming.

Om te voorkomen dat het ISS steeds verder terugvalt, wordt er regelmatig een vrachtschip naartoe gestuurd dat (onder andere) raketbrandstof aan boord heeft. Die raketbrandstof is voor de stuwraketjes van het ISS. Die stuwraketjes duwen het ISS regelmatig een stukje omhoog.

(Daarnaast zijn er standcorrectieraketjes, bedoeld om het ISS in de juiste stand te houden. Ook die hebben natuurlijk brandstof nodig.)

Toegevoegd na 6 minuten:

Zie onderstaande link voor meer informatie - lees vooral hoofdstuk 3.3 (Orbit control).

In het plaatje zie je hoe de baanhoogte van het ISS varieert. Je ziet dat het ISS steeds naar beneden zakt (elk lijnstukje dat naar rechtsonder gaat). Tussen elk lijnstukje in worden de stuwraketjes aangezet (gemiddeld drie uur per keer), waardoor het ISS omhoog wordt geduwd. In de grafiek begint dan een nieuw lijnstuk.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi antwoord. Heb ik iets aan! Tnx.

Andere antwoorden (5)

Tegen de tijd dat hij terugvalt is hij in wetenschappelijk opzicht achterhaald (antiek).
En ja, hobbies zijn vaak duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ze kunnen hem niet meer omhoog halen. het si een investering voor onderzoek die door meedere landen is opgebracht. Men gaat er van uit dat tegen die tijd alles wel echt afgeschreven is (dus terug verdient)
12 jaar geleden
De ISS valt continue terug naar de aarde (ook nu) dus regelmatig worden er baancorrecties uitgevoerd wat o.a. inhoud dat het gevaarte iets omhoog wordt geduwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom de min voor deze man? Is gewoon een correct antwoord...
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt.
Elke dag valt hij een klein beetje naar de aarde en als de astronauten in het iss slapen dan geeft hij een klein beetje gas van de aarde weg.(De astronauten leven in GMT).Dus eigenlijk zal hij niet naar de aarde vallen. Nasa zal hem wel op het einde van zijn leven laten vallen naar de aarde onder een bepaalde hoek zodat hij verdwijnt. Trouwens, en satelliet valt als hij niet genoeg snelheid meer heeft en als het iss met een bepaalde snelheid rond de aarde vliegt dan kan hij ook geen snelheid minderen want er is geen weerstand in de ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk eerlijk gezegd dat de ISS niet terugvalt. Als hij al 100 miljard euro kostte, zouden ze hem wel dieper in de ruimte hebben gestopt zodat dat in ieder geval niet gebeurt.

Maar als dat ding toch naar beneden valt, dan denk ik niet dat zij hem kunnen repareren. Hij valt eerst door de dampkring, dus er blijft nietzoveel van over en de ISS kan misschien wel tegen een stootje, maar geen stootje om van een paar honderd kilometer (of duizend) naar beneden te kunnen vallen.

Antwoord is nee, omdat er weinig van de ISS overblijft als die op de aarde is neergekomen.

Mvg,
MrMorrie1