Beweegt de Aarde van de zon af of naar de zon toe zoals de maan van ons af roteerd?

Word de elips om de zon dus kleiner of groter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je interpreteert de vraag verkeerd, dit is niet wat de vragensteller bedoelt.

Antwoorden (4)

De zon draait sneller om haar as dan de aarde om de zon draait. Daardoor zullen getijdekrachten van de aarde de zon wat afremmen en de getijdekrachten van de zo zullen de baansnelheid van de aarde vergroten waardoor het totale impulsmoment hetzelfde blijft. Door de vergroting van de baansnelheid van de Aarde wordt de ellips dus groter. Het aarde maansysteem is al gedeeltelijk in evenwicht, want de rotatiesnelheid van de maan is gelijk aan de omwentelingssnelheid. Op dit moment worden door de getijden de omwentelingsnelheid van de maan vergroot en de rotatiesnelheid van de aarde verkleind.
Het zonnestelsel is complex door de invloed van andere planeten, kan dit eenvoudige twee lichamen model mogelijk zoveel worden verstoord dat de uitkomsten anders worden, maar in gote lijnen werkt het in ieder geval zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle twee, want dat hangt af waar de aarde zich t.o.v. van de zon bevindt als de maan zicht iets van de aarde verwijdert.
Overigens draait de aarde niet in een ellipsvorm om de zon, maar in een afwijkende cirkelvorm, in de astronomie een excentrische omloopbaan genoemd. Voor één omwenteling heeft de aarde 365,3 dagen nodig. De omloopbaan van de maan om de aarde duurt 29,5 dagen. Dus draait de maan 365,3 : 29,5 = 12,38 maal om de aarde tijdens één omloopbaan van de aarde om de zon.
De baan van de maan is overigens niet iedere keer het zelfde . De vorm van deze banen varieert van vrijwel cirkelvormig (eenparig cirkelvormige beweging) tot meer elliptisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde beweegt zich van de zon af en zo zal de ellips groter worden.
De aarde verwijderd zich ieder jaar zo'n 15 cm van de zon.
De afstand aarde tot de zon met zijn 150 miljoen km maakt dat we over 1 miljoen jaar pas 15 km van de zon verder af zijn verwijderd. Leuk om te weten maar verder heeft dit geen impact voor ons.
Waarom dit gebeurd heeft enkele natuurlijke kosmische oorzaken.
Zon en aarde drukken elkaar weg door de getijden die ze bij elkaar opwekken.
Dit proces zorgt er ook voor dat de maan zich van de aarde verwijdert met ongeveer 4 cm per jaar.
Getijdenkrachten consumeren energie dat een afstotende werking heeft door de impulsoverdrachten.
Tegelijkertijd verliest de zon massa, door kernfusie en het uitstoten van zonnewind, waardoor de aantrekkingskracht tot de aarde óók vermindert.
Zelfs de zwaartekrachtconstante G van grootte vermindert als gevolg van de kosmische uitzetting. Al die kleine beetjes werken aan dit proces.
Een vergelijkbaar effect werkt ook in op de andere planeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan geen plusje geven, omdat je geen bron gaf.
Dit terwijl je het bijna letterlijk hebt overgenomen.
Wellicht is het dan zelfs verplicht een bron op te geven. Ik zal even een bron geven:
http://www.visionair.nl/wetenschap/zonnestelsel/aarde-verwijdert-zich-van-de-zon-waarom/#.TkuGSHoFv84.nujij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm... je bent wel knap maar ook een beetje hard voor mij. De bron waarna je verwijst heeft alle bekende feiten op een rijtje gezet die ook hij heeft moeten opzoeken en die ik al eerder heb gecontroleerd. Deze opsomming was inderdaad een goed uitgangspunt voor mij. Alleen was ik het niet eens met de mystieke visie van deze visionair die er kosmische- en/of onderzoekers-raadsels van maakt.
De wetenschap is in de versnelling en de geavanceerde meetmethoden zo verbijsterend nauwkeurig dat het geen theorieën meer zijn.
Wat de verwijderingen van de aarde betreft, is mijn visie dan ook; dat alle totaal verschillende en nauwkeurig meetbare kosmische eigenschappen, door diverse wetenschappers uitgevoerd; ik het logisch vind dat je de berekening of uitkomst moet zoeken in een optelsom.
Ook de maan heeft wel degelijk met deze effecten te maken. Zij verwijderd zich van de aarde met een snelheid van 3,8 cm per jaar. In de verre toekomst nooit meer een volledige zonsverduistering. Hoe zit het nu met het plusje ...mmm?
Dat de maan van ons af beweegt (een paar cm/jaar), komt niet omdat de maan om de aarde roteert. Bij twee sterren die om elkaar heen draaien, kan immers ook 'samensmelting' plaatsvinden omdat ze elkaar steeds verder naderen.

De aarde beweegt verder wel inderdaad van de zon af. Maar dus niet omdat de aarde om de zon heen draait.

Hier worden wat theoriën genoemd:
http://www.visionair.nl/wetenschap/zonnestelsel/aarde-verwijdert-zich-van-de-zon-waarom/
Het zou ook perfect het netto-resultaat van een combinatie van (die en/of andere) theoriën kunnen zijn. Lijkt me zelfs logisch. Het ene punt wat invloed heeft, sluit nl. zeker de andere punten niet uit. Het zal een optelsom zijn van meerdere verschijnselen in ons heelal. En dat hoeft niet altijd zo te zijn dat dat netto-resultaat positief is (qua afstand). Het zou evengoed negatief kunnen uitpakken tussen twee willekeurige om elkaar heen draaiende planeten/sterren/manen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm... je draait er wel omheen.
De maan draait elke maand eenmaal rond de aarde. Dat is dus opgelost!
Theorieën kun je niet optellen; wel exacte metingen met hetzelfde raakpunt.
Het lijkt er op dat je het ergens toch eens bent met mijn antwoord; dat je dan al die kleine beetjes van een bepaald proces als een optelsom kunt gebruiken.
Ondanks dat het heelal uitdijt, gelden de wetten van de zwaartekracht nog steeds.
Sterren met een interactie, (mits binnen bereik) kunnen dan wel eens in een zwaartekracht-dans raken totdat er een samensmelting van komt.
Dit kan ook de mens overkomen, maar is weer een ander verhaal... mmm.