Volgens Einstein gelden overal dezelfde wetten; alleen hebben astrofysici ontdekt dat de elektromagnetische krachten in de kosmos niet overal even sterk blijken te zijn, zoals die hier op aarde gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, in principe niet, wel andere waardes maar geen andere regels.

Toegevoegd na 8 minuten:
Eigenlijk gelden meeste natuurwetten onder bepaalde omstandigheden, meestal zijn deze omstandigheden bijvoorbeeld in vacuum (snelheid van licht, valsnelheid), dus eigenlijk gelden veel wetten in de ruimte zonder extra berekening. Op aarde heb je vaak dat je een bepaalde wet hanteert maar dan ook rekening moet houden met de omstandigheden op aarde, zoals de wrijving die lucht veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pertinent nee!

De aarde maakt net zo goed deel uit van het universum als al het andere. Is net zo onderhevig aan zwaartekracht of invloeden van een ster of wat dan ook.

Zoals professor dr. Vincent Icke dat zo treffend verwoordde: alle fysica is astrofysica!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle natuurwetten gelden op elk punt waar dan ook en op elk tijdstip.

Ik vermoed dat je het effect bedoelt. Op aarde geldt bijvoorbeeld de zwaartekracht, met 9,8 m/s^2. Op de maan is dat getal kleiner.
Neem je dan twee weegschalen, een schaal met gewichtjes en een elektronische schaal (met rekstrookjes).
Ga erop staan op Aarde, en je ziet bijvoorbeeld dat ze allebei 70 kg aanwijzen. Maar ga je op de maan staan, dan zijn de getallen 70 kg en 11,6 kg.

Dat ga ik niet uitleggen, maar dit lijkt wel een verschil.

Het feit dat alle wetten tegelijk gelden, heet superpositie. In de praktijk is het niet mogelijk om met alle wetten tegelijk rekening te houden. Dus worden die wetten genomen, die het meest bijdragen aan effect.

In feite hebben het over het verschil tussen de werkelijkheid enerzijds, en een model anderzijds.