Er is wel een einde.

De schatting is dat het heelal rond de 13 miljard lichtjaar doorsnee is, en nog steeds in grootte toeneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Er zit ook geen einde aan een elastiekje.
Zo moeilijk te begrijpen is dat nou ook weer niet...
(en zeg nou niet dat je het elastiekje kunt doorknippen...)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het elastiekje kun je doorknippen.
AWM
14 jaar geleden
LOL!
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar ik kan het even niet vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 rond om de elastic is weer iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan wel zijn maar als je er een mier op zet blijft hij tot in de eeuwigheid lopen. (als hij recht loopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan moet die mier wel het eeuwige leven hebben!!!
We kunnen slechts zo'n 13 miljard lichtjaar in de verte kijken. In geen richting waar we tot nog toe gestaard hebben zijn we een einde tegengekomen.

Statements over wat zich buiten ons gezichtsveld bevindt, berusten puur op speculatie. Dat we geen einde gezien hebben, kan zijn omdat het einde zich net buiten ons gezichtsveld bevind. Het kan ook zijn omdat er geen einde is. Totdat we het gehele universum gelijktijdig kunnen waarnemen, is er geen van twee kanten op een feitelijke uitspraak te doen, slechts een sterk onderbouwde op basis van de wel beschikbare gegevens.

De wel beschikbare gegevens lijken erop te wijzen dat het universum niet oneindig groot is. Dit betekent echter niet dat het universum een einde heeft. De aarde is ook niet oneindig groot, maar zij heeft ook geen einde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigen denken er anders over:

Universe Measured: We're 156 Billion Light-years Wide!

Toegevoegd na 3 minuten:
Laten we wel zijn, een eindig heelal/universum is even moeilijk te bevatten als een oneindig heelal/universum.
14 jaar geleden
Uiteraard is er een einde, aleen kunnen wij met onze capaciteiten niet bepalen wanneer dit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het heelal begonnen is met een big bang en als daarna alles zich voortbewoog met een snelheid van het licht, dan moet er ergens een einde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel, maar ons verstand kan dat gewoon niet bevatten. Dat denk ik dan weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen einde aan het heelal...

Het heelal houdt geen rekening met de beperktheid van het menselijke begrip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de zoveelste keer spreek je jezelf weer eens tegen... Niet erg verbazend eigenlijk, als je eens wat minder bagger op deze site zou gooien zou je wellicht ook weten WAT je post in plaats van elke keer blind wat te spuien. Hier vertel je nog een heel verhaal waarin je zegt dat er een grens is...:
http://www.goeievraag.nl/vraag/einde-heelal-ongeveer-13-miljard.7935
We hebben het gewoon nog niet gevonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er een eind aan ons verstand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar zit natuurlijk ook wat in. +1
Er is een leuke analogie om dit uit te leggen. Bekijk het heelal als een opgeblazen ballon. Het heelal zoals wij dat kennen is de oppervlak van het ballon. Wij kunnen enkel dingen op het oppervlakte van het ballon observeren. De diepte in, naar de binnenkant van het ballon, is een extra dimensie (o.i.d.) die wij in de analogie niet kunnen waarnemen. Toch is het er. Het zorgt ervoor dat de eindige oppervlakte van het ballon een bepaalde kromming krijgt. Als je vanuit een bepaalde punt in een rechte lijn vertrekt, blijf je rondgaan tot je uiteindelijk op hetzelfde punt terechtkomt. Het lijkt oneindig maar is niet werkelijk zo. Dit is ruimte-tijd kromming veroorzaakt door zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel er is wel een einde aan de heelal.
Met de Dag des oordeel is breekt het heelal ook zich af. Alles is dan kapot, de aarde, het heelal, de ruimte. het maan, de zon. Alles wat er allemaal op de wereld zit. Gewoon alles.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"hoe kan het nou
dat er geen einde is aan het heelal ?"

tja, "geen einde aan het heelal";
ik weet natuurlijk niet of dát een feit is,
maar naar mijn mening heeft het heelal
(kosmos/ universum/ multiversum)
waarschijnlijk een reikwijdte;

naar mijn mening is er immers sprake
van een Big Bang (BEGIN)
en een Big Crunch/ Big Chill/ Big Ripp (EINDE);

en wat er óm de kosmos is,
dát is waarschijnlijk het 'altijd al bestaande'-
en 'alomvattende (NIETS)',
waaruit waarschijnlijk ALLES is voortgekomen;

maar ja,
dat alomvattende zie ik ook als het oneindige;
dus als je dát ook bij het 'heelal' meerekend,
dan is mijn antwoord:

het kan omdat het alomvattende
geen natuurwetten heeft.

Denk maar aan 'een Singulariteit'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weet je dat nou? Niemand is nog aan het 'einde' van het heelal geweest, dus kan men ook niet zeggen dat het heelal oneindig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veplaats je eens in een karper in een vijver in het NY Central Park: denk je dat die karper jou zou geloven als jij hem of een andere karper kon influisteren wat er allemaal is rond zijn vijver?
Nou jij bent niet veel meer dan een karper is een driemensionale vijver met een zichtbare horizon als wateroppervlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The Never Ending Story. Alles wat je hebt bedacht of waar je over droomt bestaat. Dus als iemand droomt over het einde, dan bestaat het. Maar als iemand anders denkt of droomt over een oneindigheid bestaat het ook.
Onvoorstelbaar toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me ook het beste vinden bij het verhaal dat je het heelal moet zien als een grote ballon.
Als je in één rechte lijn vertrekt kom je weer uit waar je begonnen bent.
Maar ik denk dan weer, als het heelal als een ballon zal zijn, wat is daar buiten die ballon?

Wie weet is het heelal waarin wij leven wel zo "klein" dat het een onderdeel is van iets veel groters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij kunnen het (nog) niet waarnemen, misschien is er wel een einde aan niemand heeft het buiten dromen of fantasie waargenomen, ook met de beste telescopen kunnen ze het niet waarnemen en trouwens op welk punt moet je focussen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen dat het in 2012 de wereld gaat vergaan maar daar moet je niks van geloven want ze zijden ook in 1990 gaat de wereld vergaan in 1999 maar dat was niet dus nooit geloven.

maar op een dag gaat het heelal verdwijnen. het kan elk moment gebeuren.

ps wie weet is het morgen al het einde van de wereld.