als de zwaartekracht in een zwart gat zo sterk is dat het licht opneemt, hoe kunnen wij het dan waarnemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wij kunnen een zwart gat niet direct waarnemen - juist doordat er geen licht uit kan komen. Dat heb je dus goed gezien.

We kunnen een zwart gat alleen indirect waarnemen, door de invloed die het heeft op zijn omgeving.

Gassen die in de buurt van een zwart gat komen, worden door dat zwarte gat opgezogen. Maar die gassen vallen niet altijd recht naar het zwarte gat toe. Meestal vallen ze "scheef" in, domweg door de beginsnelheid die ze hadden.

Daardoor raken die gassen in een baan rond het zwarte gat. Geleidelijk verliezen ze energie, waardoor ze in een steeds lagere baan komen, steeds dichter bij het zwarte gat - tot ze uiteindelijk worden opgeslokt.

Die naar binnen spiraliserende gassen worden steeds heter. Ze gaan namelijk steeds sneller draaien, waarbij (eenvoudig gezegd) wrijving ontstaat. De gassen worden daarbij zo heet, dat ze hoogenergetische straling gaan uitzenden: röntgenstraling, gammastraling, enzovoort. Die straling kunnen wij zien.

Een deel van de gassen zal, zo blijkt uit berekeningen, in twee superkrachtige gasstralen worden uitgestoten. De gassen die worden uitgestoten, bereiken snelheden van meer dan 99% van de lichtsnelheid.

Ook die gassen kunnen we zien, zowel door de straling die die uitgestoten gassen zelf uitzenden, als door de effecten die die gas-stralen hebben wanneer ze ergens op botsen.

Tot slot is er nog de zwaartekracht van een zwart gat. Andere sterren, die toevallig enigzins in de buurt staan, zullen door die zwaartekracht worden beïnvloed. Er zijn zelfs sterren die in een baan rond een zwart gat draaien.

Door de bewegingen van sterren te bestuderen, kunnen we dus zien dat er een enorm zwaar, onzichtbaar "iets" in de buurt moet zijn - een zwart gat.

Toegevoegd na 2 minuten:

Bovenstaande uitleg heb ik gegeven in mijn eigen woorden.

Je kunt ook te raad gaan bij onderstaand artikel. Voor jou is vooral het kopje "Waarneming" interessant.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen woorden, niks mis mee cryo +1 :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En volgens mij was dit gisteravond uitgebreid op teevee.
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank, dank. Overigens kijk ik bijna nooit meer TV. Ik zou ook hier in Vilnius alle Nederlandse TV-zenders bekijken, maar die TV staat hier ook al nooit aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Marleen, op national geographic, was een mooie documentaire.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb hem zelf eerlijk gezegd ook niet gezien ; mijn man zat er naar te kijken terwijl ik eigenlijk in de keuken was. Maar wel net een klein beetje van meegekregen met het koffie brengen ;-)

Andere antwoorden (3)

Door het licht van de sterren die erachter staan... dat licht wordt afgebogen door de massa van het zwarte gat, en vandaaruit is de massa etc te berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heb ik net dus gekeken op discovery, vandaar mijn vraag een stukkie eerder.

in dit geval was het zo, dat sterren door de zwaartekracht van dat zwarte gat ineens de andere kant op gingen met een veel grotere snelheid..

hetzelfde effect wat nasa vroeger gebruikte, om de maan heen vliegen voor een katapult effect. (nasa gebruikte dit zodat ze minder brandstof mee hoefde te sturen.)

maar in dit geval ging die ster dus om "niks zichtbaars" heen, en de conclusie was dus, een zwart gat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De processen aan de rand van het zwarte gat zorgen oa voor enorme Rontgenstraling, welke zichtbaar te maken is.
Vaar herkent men daaraan en aan lichtafbuiging de aanwezigheid van het onzichtbare zwarte gat.

ofschoon het feitelijke zwarte gat erg klein is, is de waarnemingshorizon (de plaats waar de ontsnappingssneleid gelijk is aan het de lichtsnelheid soms toch erg groot en is een zwart gat goed te herkennen.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie reacties voor verdere toelichting.