Hoe kan onze maan zo 'perfect' rond zijn geworden als hij uit de Aarde geslagen is?

Aanngezien ze beweren dat de maan door een inslag uit de Aarde is geslagen en zo de ruimte in geslingerd is. Komt dit door de frictie onderling middels zwaartekracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vraag je je niet af waarom de AARDE zo mooi rond is? En alle andere planeten? Ze zijn allemaal rond om dezelfde reden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde is niet rond. De aarde is sferoide net zoals vele andere planeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle Omdat de maan uit de 'ronde' Aarde geslagen is.

Het beste antwoord

Gezien op een zeer interessante DVD over dit soort materie.

De aarde is geraakt door een groot brok ruimte materie (geschampt eigenlijk). Dit is gebeurd toen de aarde nog aan het afkoelen was.

De geleerden denken dat de aarde in de hardere toestand waarin hij nu is die klap niet zou overleven (hij zou uiteenspatten) en toen hij nog helemaal vloeibaar was ook niet.

Maar blijkbaar was de "half gestolde" toestand zo dat de klap is gedempt, en een groot brok de ruimte in is geslingerd, en beide hemellichamen zijn toen weer rond geworden omdat het dus geen harde/rigide lichamen waren (zeg maar hoe een half gesmolten dropje uiteindelijk tot een plat plakje uitzakt).

Gezien bij:Known Universe van National Geographic

Toegevoegd na 7 minuten:
O ja, en dat rond worden komt dan door aantrekkingskracht/zwaartekracht. Vloeibare vormen nemen een vorm aan met een zo klein mogelijk oppervlak, daarom zijn waterdruppels in de lucht ook (min of meer) rond. Dat geeft het kleinste oppervlak bij het grootste volume (=inhoud)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed gedaan amigo
amigo
12 jaar geleden
dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog niet zeker dat het zo gegaan is. Een recent geopperde theorie dat er een soort kern-ontploffing op de Aarde is geweest, verklaart bepaalde zaken die niet verklaart worden met de inslag-theorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm? Link? Die theorie ken ik nie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm moet ik ff zoeken... Is ook al een keer op GV genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie:
http://www.geoneutrino.nl/Publications/Maangeboorte.pdf http://www.scientias.nl/de-maan-ontstaan-door-een-nucleaire-explosie/3544 http://www.google.nl/search?as_q=&as_epq=+Rob+de+Meijer&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=images&tbs=&as_filetype=&as_rights=#hl=nl&lr=&as_qdr=all&q=%22+Rob+de+Meijer%22+%22Wim+van+Westrenen+%22&oq=%22+Rob+de+Meijer%22+%22Wim+van+Westrenen+%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&gs_upl=3283l6754l0l6824l4l4l0l0l0l0l55l146l4l4l0&gs_l=serp.3...3283l6754l0l6824l4l4l0l0l0l0l55l146l4l4l0.frgbld.&pbx=1&fp=1&biw=1400&bih=805&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&cad=b http://www.goeievraag.nl/vraag/maan-overwegend-materiaal-impactor-bestaan.266568
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De aarde is geraakt door een groot brok ruimte materie (geschampt eigenlijk). Dit is gebeurd toen de aarde nog aan het afkoelen was." Zo stellig zou ik dat dus niet stellen. Ik zou er iets als dit van maken: "Een bekende hypothese is dat de aarde is geraakt door een groot brok ruimte materie (geschampt eigenlijk). Dit is gebeurd toen de aarde nog aan het afkoelen was." http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Inslagtheorie
Problemen van de hypothese Hoewel de grote inslaghypothese op het moment de beste verklaring is voor het ontstaan van de Maan, zijn er ook nadelen aan de hypothese. Voorbeelden zijn:
De verhoudingen van atmofiele elementen in de Maan zijn niet met de grote inslaghypothese te verklaren.[8]
Er is geen bewijs gevonden dat de Aarde ooit een magma-oceaan had, wat wel verwacht wordt indien een grote inslag plaatsgevonden heeft.[8] Een verklaring voor de afwezigheid van bewijs is dat hevige convectie in de aardmantel alle elementen na afloop weer vermengd heeft.
De concentratie ijzer(II)oxide (FeO) in de Maan is met 13 massa% te hoog om een gezamenlijke afkomst te kunnen hebben met de aardmantel.[9]
Als een groot gedeelte van het materiaal waaruit de Maan is opgebouwd afkomstig is van het inslaande object zou de Maan verrijkt moeten zijn in siderofiele elementen, maar ze is juist verarmd in deze elementen.[10]
In sommige simulaties van de inslag heeft het systeem Aarde-Maan na afloop twee keer zo veel hoekmoment als in werkelijkheid het geval is. Deze simulaties houden echter geen rekening met de rotatie van de proto-Aarde voor de inslag.