Heeft de aantrekkingskracht van de maan ook invloed op de hoogste gebouwen van de wereld?

b.v.b de Burj Khalifa in Dubai. De spits zou iets in de richting van de maan kunnen staan.

mijn overwegingen
+ waarom zou de maan alleen effect hebben op het water
+ Het gebouw is zo hoog en waarschijnlijk ook buigzaam
-Oppervlakte van het gebouw is te klein
Meten is weten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Ja. Maar dat heeft ie ook op de grassprietjes in je tuin en de zandkorrels op het strand. Ook al is het maar een kracht van een miljardste Newton, de invloed is er. Soms kunnen we het niet meten met onze huidige instrumenten, maar nogmaals, de kracht wordt er op uitgeoefend.
escape
12 jaar geleden
Je kunt de getijdenkrachten direct meten maar je hebt erg nauwkeurige apparatuur nodig. De invloed van de maan is maar 1 miljoenste van de aardse zwaartekracht. De getijden kun je het beste verklaren met de theorie van Laplace. De horizontale component van de getijdenkracht werkt continu op een waterlaag van 4 km dikte in de oceanen. Dus ook al is het maar 1 miljoenste van de zwaartekracht is deze kracht sterk genoeg om het water aan het stromen te krijgen. De verticale component wordt in deze benadering verwaarloosd. De horizontale component is er maar op een klein gedeelte van het oceaanoppervlak. Met de maan in het zenit of nadir is hij er helemaal niet, maar als de afstand van de maan tot het middelpunt van de aarde hetzelfde is als de afstand tot het aardoppervlak is die horizontale component er ook niet. Alleen in de gedeeltes tussen de maan aan de horizon en de maan in het zenit heb je die getijdenkracht. Enkele uren lang een versnelling van 1 miljoenste g is toch voldoende om een flinke stroming op gang te brengen, zelfs in diepe meren is er wat invloed.

Je kunt getijdenkrachten direct meten in seismometerachtige constructies met een massa vrij opgehangen in een magneetveld en een half verduisterde fotocel. Een commerciele broadband seismometer die de zeer lage frequenties kan meten (0.0001 Hz of lager)kost echter 45 000 dollar, dus echt eenvoudig is het niet om er een te construeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor ,
De Maan heeft wel invloed op de getijden (liquide) en op onze Aardmantel.(liquide magma) ...dat komt vooral door het 'afstandseffect'
...Maar de aantrekkingskracht van de Maan heeft verder nauwelijks invloed op de Aarde , omdat er een veel grotere aantrekkingskracht is van de Aarde op de Maan .
De Zon heeft grote aantrekkingskracht op de Aarde , maar minder op de getijde....ook door het afstandseffect.
Door dit afstandseffect valt een peer naar de Aarde en niet naar de Zon.

Toegevoegd na 10 uur:
Geen noemenswaardige invloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog: zelfs de zwaartekracht van een stofdeeltje aan de ene kant van het heelal heeft invloed op een stofdeeltje aan de andere kant van het heelal.

Alleen is dat niet meetbaar; en het door jouw genoemde voorbeeld zal ook niet makkelijk meetbaar zijn maar volgens mij nog wel meetbaar (met dure apparatuur) met de huidige stand der techniek.

Zwaartekracht werkt nl. op alle afstanden.