De zon belicht planeten in de nacht. Wat weerspiegelt het licht vanuit die miljoenen sterren?

Wanneer je potaarde, zand, steen, rots belicht komen de weerkaatste lichtstralen niet ver. Wordt geabsorbeerd.

Toegevoegd na 35 minuten:
Als ieder zijn licht heeft, heeft het ook de kernenergie als de zon en kan men vrijwel zeker vanuit gaan dat er ander leven bestaat buiten de aarde om.

Toegevoegd na 1 uur:
Prachtig animatievideo!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Naar aanleiding van je toevoeging: inderdaad, dat is de gangbare redenatie. We hebben in de laatste paar jaar al een boel planeten ontdekt die niet rond de zon draaien, maar rond een andere ster. Vanaf zo'n planeet gezien, is die andere ster zo fel als de zon, en is onze zon maar een gewoon sterretje, één van de vele. Als er zo enorm veel sterren (zonnen) zijn, en als veel van die sterren (zonnen) planeten hebben, dan kan het haast niet anders of er moet ergens, rond één van die miljoenen miljarden andere zonnen, ook leven zijn ontstaan. Waarop dan weer een andere vraag ontstaat: als elders ook leven is ontstaan, waarom hebben wij dan hun radiosignalen nog nooit ontvangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht om dat ze geen radiostralen hebben.
Wie zegt dat het intelligent leven is?
Misschien hebben we het hier wel over een stel amoebes.

Het beste antwoord

Een ster is een zon. De zon is ook maar gewoon een heel normale ster tussen al die andere sterren.

De enige reden dat wij de zon zoveel feller zien dan al die andere sterren, is dat de zon zo dichtbij staat, en al die andere sterren zo ver weg.

Het licht dat wij van de sterren zien komen, is dus geen weerkaatst zonlicht. Er weerkaatst niets op sterren. Sterren maken hun eigen licht, net als de zon.

Toegevoegd na 31 minuten:

In deze animatievideo stijg je op van de aarde om een grote ruimtereis te maken. Gedurende de reis zie je de zon: eerst nog als de bekende felle zon, dan allengs zwakker worden, tot je zo ver weg bent dat de zon gewoon één van de vele sterren is.
Cryofiel