Zijn er foto's van de andere kant van de maan?

Zoals je weet zien we maar één kant van de maan. Links onderin een grote krater en wit van kleur. Maar hebben we ook belichte fotos van de andere kant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Naast een driedimensionale interactieve animatie, zoals gebruikers van Google Earth gewend zijn, biedt de maanuitbreiding ook onder meer rondleidingen door bekende astronauten en interactieve panoramafoto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien heb je hier wat aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volop ga maar eens naar nasa.gov daar vindt je alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij draait elke planeet om zijn moeder planeet, maar ook om zijn eigen as. Dus daarmee wordt de achterkant vanzelf een keer de voorkant en kunnen daar foto's van gemaakt worden.

Ik kan het mis hebben, dan hoor ik het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet. De maan keert altijd dezelfde zijde naar de aarde toe dus wij zien altijd "de voorkant". Dat betekent wel dat de maan bij een volledige omloop rond de aarde ook eenmaal om z'n eigen as is gedraaid. Er zijn al zoveel satellietvluchten rond de maan geweest dat ook de achterkant volledig fotografisch in kaart is gebracht. Daarbij is trouwens een opmerkelijk verschil met de voorkant geconstateerd: De achterzijde is veel ruwer en meer bekraterd en de z.g. mare's (meer of minder egale gedeelten) ontbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MIS, de maan draait wel maar op zo'n snelheid dat altijd de zelfde kant te zien is.