Hoe ziet een ontploffing in de ruimte er uit?

Ik vraag mij af hoe een ontploffing in de ruimte er uit ziet.. (niet op een oppervlakte maar in de 'lucht'). Is die bolvormig... omdat de ontploffingskracht alle kanten gelijk uit gaat of is dat anders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt er vanaf wat je bedoet met 'ruimte'en 'lucht'
in de ruimte is geen zuurstof dus een 'gwone'explosie kan niet tenzij je zelf zuurstof meeneemt.
zonder zwaartekracht explodeert alles in gelijke richting

Antwoorden (5)

Zoals je zelf al veronderstelt, die is inderdaad bolvormig.
Reddie
12 jaar geleden
Ik denk dat dat afhangt van het explosief. Op aarde kunnen we met vuurwerk ook meerdere soorten ontploffingen maken. We zien ook op aarde geen perfect ronde explosie, ook niet onder gelijke druk. m.a.w er zijn nog een aantal andere factoren die meetellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedergeval geruisloos. De rest ligt aan het type explosie en factoren als zwaartekracht e.d..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kan bolvormig zijn maar als er een NEMP met een bepaalde richting ontstaat zal het sterke magnetisch veld
de explosie een niet bolvormige vorm kunnengeven, zodat je een soort ovale (3D gezien) explosie krijgt.
Bij nucleaire explosie ontstaan enorm krachtige electomagnetische pulsen welke men door de opbouw van de bom enigszins in een richting /gebied kan sturen.

Dus zullen nucleaire explosies niet bolvormig hoeven zijn welke met "normale "explosieven WEL bolvormig zullen verlopen.

In sommige SF films zie je ook dat de explosie dan niet bolvormig maar meer schijfvormig kan zijn.
Dat kan wel eens een realistische weergave zijn, heel veel van de energie die bij een nucleaire explosie vrijkomt, komt vrij als een NEMP (Nucleair Electro Magnetic Pulse)
welke de gang van de deeltjes is sterke mate stuurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de ruimte kan er geen explosie zijn maar een inplosie dus dat ontploft naar binnen want in de ruimte is er geen medium