Waarom lijken er zoveel meer sterren te zijn als men nachtbeelden ziet in amerikaanse films of documentaires in vergelijking met hier ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die beelden worden gemaakt met camera's die gevoeliger zijn dan het menselijk oog, of worden gemaakt op plaatsen waar het erg donker is. Die donkere plekken komen in de VS nog veel meer voor dan Europa, omdat de bevolkingsdichtheid véél lager is.

Je wordt dus gedeeltelijk genept, en gedeeltelijk kun je ook echt meer sterren zien als je ergens in 'the middle of nowhere' naar de nachthemel staart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die beelden ( ik neem aan dat je documentaires over astronomie ( sterrenkunde ) bedoelt ) , zijn vaak met beeldversterkers opgenomen. Met beeldversterkers kunnen de zwakste sterren toch heel duidelijk zichtbaar worden.

Toch kun je met het menselijk oog enorm veel sterren waarnemen, als je op een pikdonkere plek je ogen langzaam aan het donker laat wennen. In Nederland hebben we te maken met ernstige lichtvervuiling , alleen op de Noordzee komt het in de buurt van wat je in die documentaires of films ziet.

De Melkweg is dan als een prachtige gloed te zien , verder enorm veel sterren , hoe langer je kijkt hoe meer je er ziet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit met kerst wel eens in een hotelletje in een dorpje in de buurt van Almelo (Elshuys) en daar is de hemel soms ook een sterrenpracht.
De belangrijkste reden is lichtvervuiling. Ik ga vooral in de winter op vakantie naar Zuid Frankrijk om de prachtige sterrenhemel te zien. Het is dezelfde sterrenhemel als hier alleen zijn daar tig meer sterren zichtbaar. Maar in een straal van 100 km zijn er geen grote plaatsen die met hun licht de zaak vervuilen.