hoe veel lichtjaar en hoe veel kilometer is de ster de groote beer en die planeet vanaf de aarde vandaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (4)

De grote beer bestaat uit meerdere sterren die een beeld vormen aan de hemel. Vergelijk het een beetje met een tekening waar je genummerde punten met lijntjes met elkaar moet verbinden. De ene ster bevind zich veel verder van de aarde dan de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet welke sterren er in de Grote Beer staan, maar ik weet wel het volgende:
De sterren van de Grote Beer staan tussen de 5 lichtjaar en 100.000 lichtjaar bij ons vandaan. Dit weet ik omdat ik weet dat alle sterren van de Grote Beer onderdeel uitmaken van onze eigen melkweg, en ik weet hoe groot onze melkweg is. De sterren van een sterrenbeeld hebben in principe niks met elkaar te maken.

Onze zon is een ster die deel uitmaakt van een groep van +-150miljard sterren: het sterrenstelsel de melkweg. Er zijn honderden miljarden sterrenstelsels in het stuk heelal dat we kunnen zien, met het blote oog is er dacht ik maar een andere te zien als een wazige stip: de Andromeda nevel op 2,5miljoen lichtjaar.

Alle andere stippen zijn dus sterren van onze eigen melkweg en een paar planeten. Deze planeten cirkelen om dezelfde zon als wij zelf doen en zijn in vergelijking met de andere sterren zeer dichtbij.

Even wat weetjes die je misschien leuk vindt:

*Onze melkweg heeft een pannenkoek-vorm, met een dikker stuk in het midden. Van de ene rand naar de andere rand is het 100.000 lichtjaar ver.
*Onze zon staat 8 lichtminuten ver, dat is 150miljoen km.
*Onze maan staat ongeveer 1 lichtseconde van ons vandaan, 350.000 km.
*De dichtstbijzijnde ster (op onze zon na) staat 4 lichtjaren ver weg.
*Andere sterren hebben ook planeten, dit worden exo-planeten genoemd. Maar omdat planeten zelf geen licht geven en klein zijn kunnen we sinds een paar jaar pas planeten bij andere sterren zien met de sterkste telescopen. Er zijn inmiddels meer dan 1000 exo-planeten ontdekt.
*1 lichtjaar is 10 biljoen kilometer, dat is 10.000.000.000.000.000 km, daarom is het niet zo handig om afstanden in het heelal aan te geven in km. Dat zou net zoiets zijn als de afstand tussen Amsterdam en Parijs weer te geven in millimeters. Maar als je het echt graag in km wilt weten kan je het aantal lichtjaar met 10biljoen vermenigvuldigen en je krijgt je antwoord in kilometers.

En als laatste een leuk filmpje waarin je ziet hoe groot sterren kunnen zijn:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-De helderste sterren van de Grote Beer verschillen in afstand van 70 tot 200 lichtjaren.
-Vind je het leuk de afstand als kilometers te weten?
-Eén lichtjaar is de afstand die het licht in één jaar aflegt.
-De snelheid van het licht is nog steeds 300.000 km p. sec.
-Eén minuut = 18 miljoen km (60 x 300.000 km)
-Eén uur = 1080 miljoen km (60 x 18 miljoen km).
-Eén dag = 26.000 miljoen of 26 miljard km (24 x 1080 miljoen).
-Eén jaar = 9500 miljard of 9,5 biljoen km (365 x 26 miljard).

-Gaan we nu uit van een gemiddelde afstand van 135 lichtjaar, dan wordt dit 135 x 9,5 biljoen km = 1282,5 biljoen of ongeveer 1,3 biljard km.
(1,300.000.000.000.000 km) Hopi-Boel dus!
-Door dit zelf uit te rekenen krijg je een beter inzicht dan zomaar een groot getal te laten zien dacht ik zo.

Toegevoegd na 10 minuten:
-Vóór Hopi-Boel moet natuurlijk de komma ook een punt zijn. Dat kwam een mijn enthousiasme door van de 1,3 biljard km ook eens de nullen daarvan te laten zien.
Huiswerk:
Maak hier naar eigen inzicht eens millimeters van.

Toegevoegd na 12 minuten:
Door mijn enthousiasme !!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de Steelpan geheten …is gemakkelijker voor ons , want het zijn de sterren die webest zien.
De best zichtbare sterren:

De steel : Alkaida : 100 lichtjaar
Mizar : 78 lichtjaar
Alioth : 81 lichtjaar
De pan : Van boven in wijzerzin
Megrez :: 81 lichtjaar (zwakste van de grote)
Dubhe (Arabisch voor beer ) : de helderste : 102 lichtjaren
Merak : 79 lichtjaar
Phecda : 84 lichtjaar

Toegevoegd na 10 minuten:
Een lichtjaar is 9500 miljard kilometer dus vermenigvuldigen met het aantal bv 78*9500 milard kilometer.

De grote beer is geen ster : dat is een sterrenbeeld met vele sterren ...wij zien er zeven heel duidelijk van in de vorm van een steelpan.