hoe veel lichtjaar en hoe veel kilometer is de ster de groote beer en die planeet vanaf de aarde vandaan

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet niet welke sterren er in de Grote Beer staan, maar ik weet wel het volgende: De sterren van de Grote Beer staan tussen de 5 lichtjaar en 100.000 lichtjaar bij ons vandaan. Dit weet ik omdat ik weet dat alle sterren van de Grote Beer onderdeel uitmaken van onze eigen melkweg, en ik weet hoe groot onze melkweg is. De sterren van een sterrenbeeld hebben in principe niks met elkaar te maken. Onze zon is een ster die deel uitmaakt van een groep van +-150miljard sterren: het sterrenstelsel de melkweg. Er zijn honderden miljarden sterrenstelsels in het stuk heelal dat we kunnen zien, met het blote oog is er dacht ik maar een andere te zien als een wazige stip: de Andromeda nevel op 2,5miljoen lichtjaar. Alle andere stippen zijn dus sterren van onze eigen melkweg en een paar planeten. Deze planeten cirkelen om dezelfde zon als wij zelf doen en zijn in vergelijking met de andere sterren zeer dichtbij. Even wat weetjes die je misschien leuk vindt: *Onze melkweg heeft een pannenkoek-vorm, met een dikker stuk in het midden. Van de ene rand naar de andere rand is het 100.000 lichtjaar ver. *Onze zon staat 8 lichtminuten ver, dat is 150miljoen km. *Onze maan staat ongeveer 1 lichtseconde van ons vandaan, 350.000 km. *De dichtstbijzijnde ster (op onze zon na) staat 4 lichtjaren ver weg. *Andere sterren hebben ook planeten, dit worden exo-planeten genoemd. Maar omdat planeten zelf geen licht geven en klein zijn kunnen we sinds een paar jaar pas planeten bij andere sterren zien met de sterkste telescopen. Er zijn inmiddels meer dan 1000 exo-planeten ontdekt. *1 lichtjaar is 10 biljoen kilometer, dat is 10.000.000.000.000.000 km, daarom is het niet zo handig om afstanden in het heelal aan te geven in km. Dat zou net zoiets zijn als de afstand tussen Amsterdam en Parijs weer te geven in millimeters. Maar als je het echt graag in km wilt weten kan je het aantal lichtjaar met 10biljoen vermenigvuldigen en je krijgt je antwoord in kilometers. En als laatste een leuk filmpje waarin je ziet hoe groot sterren kunnen zijn:

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100