W.O.W. wat een supergaaf filmpje! We zijn nog nietiger, dan nietig...... dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, cool he :) We zijn inderdaad maar een heel klein stipje in het universum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dit is de grootste ster in ons melkwegstelsel en ze vraagt naar de grootste ster in het universum.
Cryofiel
13 jaar geleden
En als die nu niet bekend is? Voor zover bekend (sic) is VY Canis Majoris de grootste ster in het universum. Dat betekent dat er best kans is dat er ergens een nog grotere ster bestaat, maar dat we die nog niet hebben ontdekt.

Andere antwoorden (2)

Een grote ster in het heelal is Eta Carinae. De ster is 7.500 lichtjaar verwijderd van de zon en weegt honderd zonnemassa’s (oftewel: de ster is honderd keer zo zwaar als de zon). Eta Carinae is zo groot, dat de ster jaarlijks 500 keer de massa van de aarde aan materie verliest. De radius van Eta Carinae is 400 keer de radius van de zon. Indrukwekkend! Wetenschappers verwachten dat Eta Carinae in de nabije toekomst explodeert. Wanner dit gebeurt, dan is de supernova-explosie één van de meest spectaculaire supernova’s ooit waargenomen door de mensheid.
Eta Carinae verbleekt bij VY Canis Majoris: een rode hyprereus in de Grote Beer. VY Canis Majoris bevindt zich op een afstand van 5.000 lichtjaar van de aarde en is 600 tot 2.100 keer breder dan de zon. Hierdoor vult de ster de baan van Mars om de zon. En als het daadwerkelijke aantal in de buurt komt van 2.100, dan vult de ster de banen van Jupiter en Saturnus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb heel veel websites gezien, en het is VY canis majoris, die 5 miljard keer zo groot als de zon is! de massa is 17 zonnen dus 17 keer zo zwaar!!!
dus in grootte is VY canis majoris meer, maar eta carinae is zwaarder
Toegevoegd op 9 januari 2024 08:29: tekst
3 maanden geleden