Waarom gebruikt men specifiek gekko's bij ruimtevaartexperimenten?

Dit naar aanleiding van onderstaand bericht.

http://www.bbc.com/news/science-environment-28490

De keuze voor specifiek die diersoort zal ergens door ingegeven zijn, ik zou graag willen weten wat de achterliggende gedachte is geweest.

Toegevoegd na 1 dag:
Onderstaande url zou beter moeten werken
http://www.bbc.com/news/science-environment-28490744

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Russen plaatsten enkele gekko’s aan boord van Foton-M No. 4 in de hoop te achterhalen welke invloed de beperkte zwaartekracht op de voortplanting van deze dieren heeft. Na afloop van de missie wilden de Russen de gekko’s op aarde laten landen om deze nader te kunnen bestuderen.
De vraagstelling is wel heel erg explisiet Misschien is de keuze geheel toevallig op gekko's gevallen.
Antoni
9 jaar geleden
iHave, de URL uit de toelichting bij je vraag geeft (vandaag, 27 juli 2014) een foutmelding. Is dit de volledige URL: http://www.bbc.com/news/science-environment-28490744 ? Daarop is te lezen, dat het contact met de satteliet met gekko's is verbroken. Het bericht is van 25 juli 2014. Het contact met de satteliet is overigens weer hersteld, meldt onder andere deze website http://www.nu.nl/wetenschap/3838255/contact-met-satelliet-met-gekkos-hersteld.html van Nu.nl. Dat bericht is van 26 juli 2014.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, de url van de BBC die jij noemt wijst inderdaad naar het bedoelde artikel.

Antwoorden (1)

Uit het bijgevoegde bericht blijkt dat men nieuwsgierig is naarhet seksuele gedrag van de gekkos. Bij gekkos is het seksueel gedrag van een mannetje nogal dominant, in ander woorden, vrouwtjes worden verkracht. Mogelijk heeft men gekkos daarom gekozen zodat de kans op bevruchting groter is.

Toegevoegd na 3 dagen:
Toevallig gisteren gelezen dat gekkos als het ware aan de wand kunnen kleven. Met de gewichtloosheid is dit de verklaring waarom gekkos gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Niet zozeer (alleen) het seksuele gedrag van de gekko's wilde men onderzoeken, maar de invloed van (het ontbreken van) de zwaartekracht op het seksuele gedrag. Op de website van je bron staat immers: "De Russen plaatsten enkele gekko’s aan boord van Foton-M No. 4 in de hoop te achterhalen welke invloed de beperkte zwaartekracht op de voortplanting van deze dieren heeft. Na afloop van de missie wilden de Russen de gekko’s op aarde laten landen om deze nader te kunnen bestuderen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar dan is het handig als men dieren neemt met een bepaald paargedrag. kikker zou bijvoorbeeld niks worden.