Wat is het flikkerende lichtje in de lucht?

Ik loop een ochtenkrantenwijk, en elke heldere ochtend zie ik in het zuiden een lichtje flikkeren in de lucht. Het is evengroot als de andere sterren en ongeveer even helder, maar het heeft een duidelijke flikkering.
Het is geen vliegtuig, want het beweegt niet en het moet ver weg zijn, want na een paar kilometer gefietst te hebben lijkt het niet bewogen te zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.3K

Antwoorden (3)

Ik heb even gekeken op stellarium en ik vermoed dat het de ster Fomalhaut is: (alpha Piscis Austrini) is de helderste ster in het sterrenbeeld Zuidervis (Piscis Austrinus).

Dat weet ik niet zeker want ik weet niet hoe hoog het is maar je kunt zelf kijken wat je ziet met het programma wat je hier kunt downloaden. Je kunt je eigen plaats invoeren en de tijd: http://www.stellarium.org/nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel ik niet zo matineus ben, vermoed ik, dat je Venus ziet. Het flikkeren ontstaat door storingen in de aardatmosfeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou zo maar kunnen. Heb gisteren op TeletexT gezien dat er 2 planeten in de vroege ochtend te zien zijn in het Z.Z.O.
Om welke het ging weet ik niet meer. +1
Pieter2011
11 jaar geleden
Dat is wel een hele chique manier om aan te geven dat je 's ochtends je nest niet uit kan komen. Matineus... die hou ik erin! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet meer aan werktijden gebonden bent, is dat na meer dan 45 jaar vroeg opstaan, toch wel één vn de mooiste momenten van de dag!
Even je ochtend plasje doen en dan er lekker weer onder, of met dit weer bovenop kruipen! Van harte aanbevolen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Moolkeesje en... ik hoop van ganze harte dat je dit nog tot in lengte van jaren vol mag houden. Ik ben er twee jaar mee bezig en bevalt me prima om niet meer mijn nest uit te hoeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moolkeesje je hebt helemaal gelijk en pieter ook ik ben absoluut niet meer matineus en dat bevalt best !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een goeie.
En het klinkt ook nog sjiek: ik ben niet matineus,
in het geheel niet.
Pieter2011
11 jaar geleden
Oh jee, ik heb kennelijk bij sommigen de indruk gewekt dat ik een aversie heb tegen matineuze mensen. Integendeel, ik ben er zelf een! En daar lig ik niet wakker van...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pieter LOL !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch leuk dat er hier ook mensen zijn met zelfspot en die kunnen relativeren.
@Pieter, je maakte slechts een opmerking over het woord matineus, althans zo kwam het op mij over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In oktober 2006 heb ik sirius (ster) aan de hemel gezien naast de planeet jupiter die toen ook te zien was. Sirius is dan zo groot dat de poolster in het niet valt aan de ochtendhemel. Dit was een zeer indrukwekkend schouwspel waar ik eigenlijk een beetje van schrok toen ik het zag.
Ik heb mijn vriendin uit bed gehaald om het ook te zien anders zou ze me nooit geloven en ze moest het zien ook al was het 05:00uur in de ochtend. Ik weet niet of dit vaker voorkomt of voor gaat komen, ik hoop het wel want het was echt vet! :)
Je kunt als je de mogelijkheid hebt google sky map op je mobiel zetten. Open de app richt je mobiel richting het flikkerende lichtje wat je ziet, en je weet direct waar je naar kijkt. zie google sky als een plattegrond van het heelal. Via gps en een kompas draait het beeld mee..richt je naar de grond zie je wat zich in het heelal bevind aan de andere kant van de wereld. Zelf vind ik het een zeer handige app en zeer gebruiks vriendelijk. Succes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die skymap ga ik even downloaden bedankt voor de tip :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan :)