Wat is nou precies de snelheid van licht?Zullen we ooit zo snel kunnen reizen als het licht?

Hoe snel gaat het licht en is daar een voorstelling van te maken door ons?
Stel dat het ons ooit lukt om sneller te reizen dan het licht, wat gebeurt er dan? Ik heb weleens gehoord dat dan het verouderingsproces van de mens zal stoppen. Want je gaat dan toch eigenlijk terug in de tijd? Of kan dit allemaal niet? En zal het ons waarschijnlijk nooit lukken om net zo snel, laat staan nog sneller te reizen dan het licht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (8)

jah dat kan want dat doen ze in star trek. ik geloof dat het nog een jaartje of honderd duurt voor we de warpdrive uitvinden en de vulcans ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou je moeten doen, daar leggen ze dit allemaal uit! :)
De snelheid van het licht is 299.792.458 meter per sec.
Daar kun je je geen voorstelling van maken en je kunt nooit zo snel reizen. Je zou compleet uit je velletje gedrukt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snelheid van het licht in een vacuüm (c) is 299.792.458 m/s.

Ik ben ook van mening dat sneller reizen dan c betekent dat men teruggaat in de tijd, en baseer dit op de volgende gedachtengang:

Een voorwerp verplaatst zich met een constante snelheid (c) door de ruimtetijd. De snelheid die niet gebruikt wordt om te reizen door de ruimtelijke dimensies, wordt dan gebruikt voor het reizen door de tijdsdimensie. Dit zou dan verklaren waar de tweelingparadox vandaan komt, alsook de tijdsdilatie bij grote zwaartekrachtvelden (zwaartekracht is feitelijk gelijk aan acceleratie).

Als je dus sneller dan c door de ruimtelijke dimensies wilt reizen, zal hier voor het behoud van de constante snelheid een negatieve snelheid in de tijdsdimensie tegenover moeten staan - en dus teruggang in de tijd.

Het probleem is echter dat c in de algemene relativiteitstheorie niet zozeer een absolute bovengrens is voor snelheden, maar wel een niet te passeren barrière - het kost oneindig veel energie om de barrière te passeren. Als je sneller gaat dan c, kost het minder energie om nóg sneller te gaan, dan het kost om minder snel te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
c = snelheid van het licht = 299,792,458 meters per seconde in een vacuum..

Sneller reizen als licht lijkt op dit moment nog niet mogelijk. Op dit moment is het zo dat volgens de geldende relativiteits theorie informatie aan zou komen voor het verstuurd wordt, indien dit met de snelheid van het licht zou gebeuren. Echter, het zich verplaatsen over een afstand groter dan een lichtjaar in minder dan een jaar is wellicht niet onmogelijk door het bestaan van tijd-ruimte gangen die verschillende delen van het uniersum bestaan.

Voor al dit soort dingen zijn geen sluitende bewijzen; het ligt aan de rand van onze kennis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De licht snelheic c, is inderdaad 3 x 10^8 meter per seconde.

Je zou op zich bijna net zo snel kunnen gaan als het licht. Als je in de ruimte een ruimteschip zou hebben dat heel lang kan versnellen zou je eerst snel maar dan steeds langzamer steeds sneller gaan. Bij het naderen van de licht snelheid wordt de massa van de raket echter steeds zwaarder waardoor het vermogen om je raket verder te versnellen steeds moeten toenemen. Op een gegeven moment is je raket bijna oneindig zwaar en kost het bijna oneindig veel energie om te versnellen.

Echter 80% van de lichtsnelheid zou best weleens haalbaar kunnen blijken te zijn. En dat is toch al heel snel hoor! Een ster op 2 licht jaar afstand is dan binnen 3 jaar bereikt. Of het ooit zover komt?

Meer kun je lezen over relativiteitstheorie op de link naar wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht plant zich voort met een snelheid van ongeveer 300.000 km per seconde.Door de gelijkwaardigheid van energie en massa zal de bewegingsenergie die een voorwerp bezit zijn massa vergroten.Het zal, anders gezegd, een verhoging van zijn snelheid moeilijker maken.Dit effect speelt pas een merkbare rol voor voorwerpen die met een snelheid om en nabij de lichtsnelheid bewegen.Bij tien procent van de lichtsnelheid is de massa van een voorwerp slechts een half procent groter dan normaal, terwijl het bij negentig procent van de lichtsnelheid meer dan het dubbele van zijn massa bereikt.Naarmate de snelheid van een voorwerp dichter bij de snelheid van het licht komt, stijgt zijn massa nog sneller, zodat het steeds meer energie kost om nog meer te versnellen.In feite kan het de lichtsnelheid nooit bereiken, want dan zou zijn massa oneindig zijn geworden, en door de gelijkwaardigheid van massa en energie zou het een oneindige energie vergen om het op de lichtsnelheid te brengen.
Bovendien zou het volgens Woody Allen zeer onwenselijk zijn; 'want dan waait je hoed af.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lichtsnelheid 'c' is exact en per definitie: 299.792.458 m/s
Meestal wordt dit afgerond afgerond op 300.000 km/s.
Een meter staat ook gedefinieerd als de afstand die het licht in 1/299.792.458 seconde aflegt. (zie voor de definitie van een second de link hieronder)

Volgens de speciale relativiteitstheorie is het niet mogelijk om met de snelheid van het licht te reizen. Zoals in eerdere antwoorden uitgelegd: als iemand met zeg: 150.000 km/s zou vliegen met een zaklamp in de hand dan zou het licht nog steeds met 300.000 km/s van hem af gaan en met 300.000 km/s op hem afkomen als iemand met een lamp op hem schijnt.
Dit komt doordat de lichtsnelheid (zoals beschreven door de wetten van Maxwell) alleen maar afhankelijk is van de elektrische permittiviteit en magnetische permeabiliteit van waar het doorheen gaat (vacuüm in de ruimte, lucht op aarde, etc.) en niet van de snelheid van de bron. En de speciale relativiteitstheorie laat zien dat de natuurwetten altijd op dezelfde manier waargenomen worden ongeacht van hoe je er naar kijkt (iemand die met de halve lichtsnelheid reist moet dus nog steeds dezelfde wetten van Maxwell vinden).

Er gebeuren echter rare dingen bij zulke enorme snelheden. Tijdsdilatatie is de meest bekende maar vergelijkbare effecten krijg je ook op lengte en massa (Einsteins beroemde formule E=mc^2 is daar op gebaseerd). Wanneer je bijvoorbeeld met de halve lichtsnelheid zou reizen betekend dat wanneer voor iemand die stilstaat 10 jaar verstrijkt, er voor jouw iets meer dan 8 en een half jaar verstrijkt. Maar bij de lichtsnelheid is er iets raars aan de hand. De dilatatie formule γ = 1/(sqrt(1-u^2/c^2)) komt dan met een 0/0 berekening (en delen door nul is flauwekul) al is de meest gangbare theorie dat in dat hypothetische geval er geen tijd verstrijkt voor de reiziger.
Het is echter niet zo dat je verouderingsproces trager gaat maar dat tijd zelf langzamer gaat. (Dit is overigens inmiddels experimenteel aangetoond) Voor jouzelf is er niks vreemds aan de hand tot je klokken/kalenders gaat vergelijken.

Met een fikse omweg zou je kunnen berekenen dat wanneer je sneller zou gaan dan c, je terug in de tijd zou reizen maar dat is een behoorlijk discutabel stukje natuurkunde. Overigens: hoewel de relativiteitstheorie niet toestaat dat je even snel gaat als het licht, is het niet per se onmogelijk (in theorie) om sneller te gaan dan het licht.... Maar ook hier gaat het voornamelijk om gedachten experimentjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet mogelijk, het aardse lichaam valt uiteen met lichtsnelheid.