Met welke snelheid passeren 2 lichtstralen elkaar?

Volgens rel. theorie is 'c' de hoogste snelheid. Als ik een lichtstraal (laser beam) naar de maan stuur en mijn broer daar stuurt er op het zelfde moment een terug naar mij, dan hebben deze beide een snelheid van 'c'. Bij het passeren hebben ze 2c te opzichte van elkaar. Klopt dit?
Je kunt ook allebei een projectiel afvuren met een snelheid van 0,8 c.
Passeren ze elkaar dan met 1,6 c?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
jc54
6 jaar geleden
Way jij schetst is elkaar tegenkomen. Passeren is met twee verschillende snelheden, waarbij de snelste de langzamere inhaalt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Passeren is toch ook dat twee tegenover elkaar rijdende treinen of auto's elkaar passeren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.betekenis-definitie.nl/passeren Inhalen, kruisen, voorbijgaan. Ik denk dat passeren wel correct taalgebruik is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Natuurlijk is hier elkaar voorbijgaan bedoeld, zonder contact te maken. Zo passeren schepen elkaar over bakboord en treinen elkaar op dubbelspoor.

Antwoorden (1)

Zoals je zelf al aangeeft, is de hoogst haalbare snelheid c.
Je moet kijken vanuit het referentiekader van de lichtstraal. Als je op zo'n lichtstraal zou meereizen en je ziet de andere straal op je afkomen, meet je c. Andersom ook. Dit is heel tegennatuurlijk, maar wel hoe het is. Ruimte-tijd gaat dingen doen die we helemaal niet gewend zijn en die heel tegennatuurlijk aanvoelen.

Hetzelfde effect heb je wanneer 2 raketten elkaar passeren met 0.9 *c en 1 een lichstraal loslaat. De snelheid van het licht wordt niet 0.1 *c of 1.9*c, maar gewoon c. Wel kan het zijn dat de frequentie van het licht veranderd.
Thecis
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Volgens het relativistisch optellen van snelheden klopt dit, zolang je van een van de stralen uitgaat en de andere snelheid meet. Sneller dan 1c kun je niet meten. Maar feit blijft dat gezien de tijd (1,28 sec) en de afstand (384.000 km) de beide lichtstralen van de aarde en van de maan een snelheid hadden van 1c en elkaar dan los van elkaar met 2x c passeren. Blijft mystiek.
Thecis
6 jaar geleden
@koningjos
Onbedoeld waarschijjnlijk, maar hier geef je aan dat je vindt dat de relativiteitstheorie niet klopt. "het klopt volgens...., maar feit blijft".
Het feit wat je aangeeft, is dat vanuit het referentiekader van aarde het lijkt alsof de stralen met c elkaar passeren. Dat is het enige juiste. Het LIIJKT er op. Het lastige is dat wij helemaal niet gewend zijn om met snelheden te reizen die dicht bij de lichtsnelheid liggen en de effecten daarvan zijn we dus helemaal niet gewend. In feite is er dus helemaal niets mystieks aan. Het is gewoon heel logisch. Maar omdat het zo ver van onze dagelijkse ervaring ligt, is het zo onwennig, dat we het ervaren als ongelooflijk, verbazend en wellicht inderdaad mystiek. (overigens, bij hoge snelheden gaat ruimte-tijd vervormen en zich anders gedragen. Je kan niet alles vanuit het reference frame van aarde vertalen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kosmos is vol met lichtgolven, allemaal met snelheid 'c' naast elkaar, kruisend of tegengesteld zonder dat zij elkaar beïnvloeden. Je zou haast denken dat 2 tegengestelde lichtbundels elkaar dan met 2c passeren. Dit is weliswaar niet te meten omdat ze niet gerelateerd zijn, en niets de lichtsnelheid kan overtreffen, maar los van elkaar beschouwd, lijkt het 'verschil' in snelheid toch 2c.
Thecis
6 jaar geleden
In die zin kan je alleen meten vanuit het punt waar je staat. En niet vanaf een lichtstraal. dat is de hele moeilijkheid.
Vanaf een "vast" punt zal je beide lichtstralen als c meten. Op de lichtstraal zelf kan je niet staan, dus je zou met een ruimteschip de ene lichtstraal kunnen volgen (stel je vliegt 99.999999etc% van de lichtsnelheid). Echter is het dan nog steeds dat je bij beide lichtstralen de snelheid meet als c... In die zin moet je ook niet spreken over een snelheid t.o.v. elkaar. Je moet ook je referentiekader goed definieren. En waar je dit ook zet, je zal de snelheid van de 2 stralen meten als c. Zoals ik al zei, het is inderdaad erg moeilijk om te praten over relativisme. Het werkt heel tegennatuurlijk omdat wij met van die lage snelheden werken.